FTdx-3000 in da house!!

Nou, gisteren mijn nagelnieuwe FTdx-3000 (S/N september 2013) opgehaald in Maarssen bij www.hamshop.nl. Ik kan me voorstellen dat wanneer je niet gewend bent aan de Yaesu menu kretologie, er best sprake kan zijn van een “steep learning curve”, maar binnen een uurtje maakte ik mijn eerste QSO’s al en kreeg ik meteen “unsollicited compliments” over zowel signaalsterkte als modulatie. Marcus had me gewaarschuwd voor wat rariteiten (als Citroënrijder ben ik wel wat gewend), b.v. dat wanneer je menuwaardes in wilt stellen de cursortoets naar boven een lagere waarde geeft en vice versa. Volgens mij gewoon een bugje en gelukkig kun je die waardes ook gewoon instellen met de CLAR/VFO-B draaiknop (zoals ik gewend was op de FT-2000), geen vuiltje aan de lucht dus. Virtual com poort drivertjes geinstalleerd, HRD op standje FTDX-5000 en gaan met die banaan.

De meeste bloemen kreeg ik van Kevin, operator van clubstation MX0HFC op 40m én van Bob, operator van hetzelfde clubstation maar dan op 80m. Op een gegeven moment wat ik daar over S9+60 dB (op 80m). Of dat op het konto van de FTdx-3000 bij te schrijven is betwijfel ik, de Acom 1011 én de recent verbeterde 80/40 end-fed zullen daar ook een bijdrage aan hebben geleverd denk ik. Uitgangsvermogen was op dat moment een bescheiden 200 – 300 Watt (25W in). Ik meen dat ik de bandbreedte instelling nog niet had veranderd, die is default 300 – 2k7 Hz. Ik had geen microfoon EQ of compressie aanstaan.

Volgens mij heb ik later de bandbreedte ingesteld op 100-3000 en 300WB en ben ik met de microfoon EQ gaan spelen; een brede dip rond 100 Hz, een smalle dip rond 1 kHz en een lichte brede boost rond 2k4 Hz. Hans, PA3HGT, was zo vriendelijk een stukje op te nemen hoe het op zijn TS-990 overkwam. Ik vind het niet verkeerd maar je merkt inderdaad dat bij grotere bandbreedte het hoog te weinig prik heeft, terwijl de Rode Procaster toch echt geen “doffe” microfoon is wanneer je ‘m in een normaal mengpaneel prikt. Ik ga het denk ik toch eerst maar eens met een wat smallere bandbreedte (nu 200 – 2k8 Hz) proberen zonder processor en EQ. De lovende woorden kreeg ik volgens mij met standaard instellingen, dat zou dan 300 – 2k7 geweest zijn zonder processor en EQ. Misschien dat ook nog maar eens proberen. Ik heb nog wel meer bevindingen, maar die beschrijf ik later wel weer. Wordt vervolgd.

4 thoughts on “FTdx-3000 in da house!!

    • Je zult er geen spijt van krijgen Mitch. Er is heus wel aan te merken op deze set, maar de ontvanger is van goud, echt een genot om naar te luisteren. Ik ben niet gewend aan een band scope en doe er ook weinig tot niets mee. Daar moet je niet al te hoge verwachtingen van hebben. Als het je daar om te doen is, dan denk ik dat een Icom een betere keuze is maar daar moet je dan minimaal 1000 extra bijleggen (IC-7600) en dan heb je een mindere ontvanger. De FTdx-3000 heeft, net als de FT-2000, veel menu-instellingen. De meeste zijn “set and forget” maar er zijn gebruikers die dit als een nadeel ervaren. Ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze, fantastische ontvanger met zeer indrukwekkende DSP functionaliteit. Daar ging het mij om en de FTdx-3000 heeft op dit gebied volgens mij de hoogste prijs/kwaliteit verhouding. Veel plezier met je FTdx-3000!

      • Dag Pleun,
        En hoe is ie tov de FT2000 ? Zou je nog willen teruggaan naar de ft2k? Of heeft de ft3k echt meer ?

      • Hallo Frank. Nog steeds geen spijt van de aanschaf! De ontvanger is zo mooi rustig en de DSP functies zijn zeer goed. Zowel de FT-950 als de FT2K zijn inmiddels niet meer in productie en worden nu steeds meer aangeboden, mogelijk stappen de gebruikers over op FTdx-1200 of FTdx-3000. Dat zal uiteindelijk de tweedehands prijzen wel gaan drukken. Ik blijf in ieder geval nog lekker met de FTdx-3000 werken.

Leave a comment