40/20/10 holiday end-fed V1 (2012)

Opmerking: in 2013 heb ik een verbeterde versie van deze antenne gemaakt!

Onderstaand de specificaties van mijn vakantie end-fed V1 die ik maakte in de zomer van 2012. De 1:60 autotrafo is precies hetzelfde als beschreven op o.a. zendamateur.com alleen is de 150 pF condensator weggelaten. Die is niet nodig omdat deze end-fed met twee spoelen werkt, de eerste spoel koppelt op 10m het deel dat er na komt al grotendeels af en de antenne gedraagt zich dus als een halve golf op 10m itt de 12m lange full-size multiband end-fed, die is op 10m een hele golf. De ringkern is een FT-140-43.

Ik gebruik een 10m lange GFK mast van http://www.dx-wire.de waarvan het topdeel is weggelaten. Totale lengte is dan ruim 9 meter. Deze (zwarte) mast kost 33 Euro, weegt 1,8 kg en transport lengte is ong. 1,20. Je zou deze antenne ook langs een korte hengel (mijn vorige was 7m lang) kunnen maken en dan zet je de hengel op een mastje oid.

Als antenne draad gebruik ik 2 x 2.5mm2, speakerdraad van http://www.allekabels.nl. Vanaf de trafo tot de eerste spoel is de draad lengte 4,70m. Vanaf het stekkertje naar het “echte begin” van de spoel zit ook nog een lengte van ong. 6cm. Iets om rekening mee te houden. Ik heb gemerkt het soort draad ook enige invloed heeft op de juiste lengte, neem de maten dus ruim en ga later afstemmen (eerste 10m, dan 20m, dan 40m).

De eerste spoel moet ong. 9 uH zijn. Dit geeft een voldoende hoge impedantie voor de 10m band waardoor de spoel de rest van de antenne afkoppelt op deze frequentie. Ik had toevallig nog een spoel liggen van een Sagant draad antenne voor 20/10, hier wordt gebruik gemaakt van hetzelfde truukje. De SRF (self resonant frequency) van deze spoel ligt overigens rond de 29 MHz, je mag dus wel degelijk spreken van een trap (maar dan met een relatief grote L en een kleine C). Het zijn ongeveer 12 wdg 1mm draad strak tegen elkaar aan (lengte 13 mm) op een 42 mm PVC buis. Na deze spoel komt een stuk draad dat samen met de spoel zorgt voor resonantie op 20m. De draad is ong. 1,20m lang, maar omdat er ook weer wat lengte gaat zitten in de stekkerverbinding is de effectieve lengte tussen de spoelen ong. 1,37m. Mijn tweede spoel is ong. 52 uH. Het zijn ong. 33 wdg van 0,8mm draad strak tegen elkaar aan (lengte 32 mm) op een 50mm PVC buis. Ook deze spoel is gewoon een trap, heeft een SRF rond de 14 MHz

IF

IF

Na deze twee spoel komt het laatste stukje draad om, samen met de tweede spoel, resonantie te verkrijgen op 40m. Omdat ik op de spoel tov de originele full-size multiband end-fed (rond de 34 uH) wat meer wikkelingen heb zitten, is dat laatste stukje aanzienlijk korter: ong. 80 cm. Ook hier is de effectieve lengte (stekkertje en draad op spoel) langer; ong. 86 cm (foto is vanuit ander standpunt genomen, de top zit nu links, de 1e spoel zit rechts).

IF

De antenne is nu klaar om te tunen:

IF

Zet ‘m in een parasolvoet of maak ‘m met een spanbandje vast aan een paaltje oid:

IF

Begin bij 10m, een antenne analyser is hier natuurlijk fijn bij, maar met een SWR meter lukt het ook. Op 10m is mijn SWR niet geweldig (1:1.8), de impedantie is over de hele band wat te laag. Op zich prima te tunen. Zit de dip te laag dan maak je de eerste draad wat korter, zit de dip te hoog dan moet de 4,7m lange draad wat langer. Je kunt evt. voor de 1e spoel een “zijpootje” maken om de dip wat lager te krijgen. Op 10m is SWR van 1:1 niet haalbaar, de impedantie is daar te laag. Je zou het trafo aan kunnen passen, maar omdat de impedantie op 20 en 40 juist wat hoger is, heb ik het zo gelaten. Dat moet ieder voor zich bepalen natuurlijk. Het is en blijft een compromis antenne. Maak het stuk draad tussen de spoelen op lengte voor een dip in het midden van de 20m band. Omdat ik weinig telegrafie doe, heb ik optimum proberen te krijgen op 14.2 MHz.

holidayendfed06

Als laatste maak je het topstukje op maat voor resonantie op 40m. De bandbreedte is hier beperkt, maar bij mijn versie is de SWR bijna de gehele band beter dan 1:2. Ook hier heb ik, omdat ik weinig CW doe, het optimum gezocht op 7.125 en dat is aardig gelukt.

holidayendfed07

Kort samengevat:

– 1:60 autotrafo op FT-140-43 kern
– 4,75m draad (eff. lengte van trafo naar 1e spoel)
– 10 uH spoel (12 – 14 wdg 1mm draad op 40mm PVC buis)
– 1,37 draad (eff. lengte tussen twee spoelen)
– 50 – 52 uH spoel (33 wdg 0,8 mm draad op 50mm PVC buis)
– 0,86m draad (van 2e spoel naar top)

Ik wens iedereen alvast een fijne radioactieve vakantie en/of veel knutselplezier. Vanuit mijn achtertuin werkte ik gisteren met mijn IC-706MKII en ong. 100W zonder tuner een (zeer onrustige) 40m band Neil, GS3PYE op EU-008 (835 km) en 5P5Y vanaf EU-029 (513 km). Van beide stations kreeg ik, op verzoek, een “echt” S-rapport van 5/9; ik kwam prima boven de onrust uit. Er waren geen bijzondere condities, dus het werkt toch best aardig en is voor vakantie oid goed genoeg. Eenmaal afgestemd laat het geheel zich binnen 10 minuten opbouwen. Ideaal!