Antennestatief V1 (vierpoot)

Update (11-10-2011): onderstaande verhaal is inmiddels al weer wat gedateerd. De dipool voor 20/15/10 vond ik toch net even te groot en heb daarom van één poot een vertical gemaakt. Om de vierpoot, die voor de vertical tevens zou dienen als tegencapaciteit, wat steviger én breder te maken én heb ik de buizen in het grondvlak vervangen door buizen van 1,5m. De mast stak daardoor wat verder uit en de schuine buizen maakten een mooiere hoek met de vertical. Toch beviel ook dat niet, want ik was even vergeten hoe moeilijk het is om vier poten “wiebelvrij” te maken. Op de ROM in Meppel heb ik daarom mooie dikke aluminium tuidraad klemmen gekocht voor DRIE tuidraden. Die zijn in de plaats gekmoen van de profielen en daar zitten de schuine buizen (boven) en de buizen in het grondvlak (onder) nu aan vast. Een standaard (of stoel) met DRIE poten wiebelt immers niet, dus we zijn eindelijk verlost van de “klopgeest” op de dakkapel. De vertical bevalt overigens overigens helemaal niet dus OF ik ga een Cobwebb maken, OF ik ga de 20/15/10 dipool weer maken, maar ik vouw het stuk na de 1e trap terug waardoor de breedte nog maar 2 x 2,7m is: dat geeft met toch een wat geruster gevoel. Foto’s van het nieuwe DRIE-poot statief volgen (misschien in een nieuwe pagina) en uiteraard zal ik de experimenten met Cobwebb OF teruggevouwen rotary dipool hier beschrijven. Hieronder het originele verhaal.

Om mijn geplande HF dipool op een rotor aan mijn schoorsteentje vast te zetten daar kreeg ik wel een beetje kippe(n?)vel van, bovendien stond ie dan wel erg in het zicht en ondanks dat het gewoon mag, leek het me toch beter om die stok van 7m breed toch maar achter het huis te zetten. Daar heb ik nl. een brede dakkapel waar ik ook nog vrij makkelijk op kan komen. In mijn band gebruiken we voor de boxen een soort grote driepoot standaards en ik had het idee opgevat om zelf zo’n standaard te maken voor mijn HF antenne. De langste lengte die www.aluminiumshop.nl verstuurd is 1,8m, dus dat was de beperking. De schuine zijpoten werden dus 1,8m en de horizontale zijpoten in het grondvlak precies de helft daarvan. Doorsnede van de buis is 25mm en de dikte is 2mm. Mijn bedoeling was om de rotor ONDERIN de stellage te monteren zodat het er niet te veel gewicht bovenin zat. De buizen zijn met U profielen (30 mm breed geloof ik) tegen een vierkant profiel van 60 x 60 mm, daar past precies een stevige 50 mm buis in die ik nog had liggen. Hier wat foto’s van het tussenresultaat. Gewoon met “gezond verstand” in elkaar geknutseld, niet te veel nagedacht; beetje meten, gaten boren en vastbouten die hap.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOnder de alu poten komen nog “dwarsliggers” (150x9x9 paaltjes van geimpregneerd tuinhout) die ik ook vastbout. De rotor komt laag (ivm gewicht) mogelijk; de buis gaat dus wordt dus nog doorgezaagd, ik denk ong. op 40cm ofzo dat ik er makkelijk bij kan. De poten krijgen allemaal nog een oogje voor een tuidraad, moet nog even kijken wat practisch is.