20m/10m rotary dipool (2 x 2,6m)

Op mijn dakkapel staat een soort aluminium driepoot met een rotor. Aan de voorkant van het huis is tegen de schoorsteen een V2000 gemonteerd, die wil ik niet kwijt. De afstand van de draaiende buis tot die V2000 is 2,7m. Ik ben voornemens om voor 10m een Moxon te gaan maken, maar dat is iets voor in de winter. 10m vind ik spannend, 15m spreekt me niet aan (weet niet waarom), 20m weer wel. Na een avondje stoeien in MMANA heb ik een leuke rotary dipool ontworpen die misschien voor anderen ook interessant is.

Ik gebruikt het middenstuk van mijn homebrew rotary dipool voor 20/15/10. Die bestaat uit 2 x 90cm buis waar aan beide kanten nog eens 180cm buis inschuift. Wanneer ik de buizen 10cm in elkaar schuif, kan ik dus maximaal 2x 2,7m maken en kom ik precies tot aan de V2000 (puur toeval). Ik heb al lang zitten experimenteren met “afhangende” uiteinden. Het rendement van de antenne wordt er niet veel slechter van én de impedantie daalt. Wanneer je echter na die 2,7 alleen afhangende uiteinden wilt maken, dan zullen die bijna 3m lang moeten zijn, en de impedantie gaat dan ver onder de 50 Ohm dus moet je weer aanpassen. Een stuk naar beneden en dan weer 2m terug kan ook; zelfde probleem (impedantie rond de 20 Ohm). Ik ga daarom toch op ong. 2,65m, aan het uiteinde van de aluminium buis, een spoeltje monteren van 11 uH. Dat kan op vele manier, ik maak de spoel met 20wdg van 1,2 mm draad op een 32mm PVC buis. Aan het eind van deze spoel laat ik 1m 1,5 mm2 speakerdraad naar beneden hangen. Ik heb mooie fiberglas vliegerstokjes, die wil ik er omheen schuiven. Zo komt het er uit te zien:

HHdipOol 01

Net als de spoel in de PAR end-fed antenne, heeft de spoel na 2,67m een “trapachtige” werking; de impedantie van die spoel is voor 28.5 MHz erg hoog waardoor de afhangende delen op die frequentie niet meedoen. Op 28.5 werkt deze antenne dus als een normale dipool. Op 10m hoogte bij een gemiddelde aarde geeft de antenne 7.3 dBi gain bij een afstralingshoek van 15 graden, prima voor DX dus. Omdat de impedantie tegen de 70 Ohm aan is, is de SWR bij resonantie ong. 1:1.5 en dus prima te tunen. De bandbreedte is prima; SWR beter dan 1:1.8 van 28 – 29 MHz.

HHdipOol 05

Op 14.2 MHz werkt de antenne als verkorte dipool. In vergelijking met een normale full size dipool met aan het eind 1m afhangende einden scheelt het slechts 0.4 dB, met full size-gestrekte dipool ong. 0.6 dB; verlies is dus te overzien. De gain bij gemiddelde aarde op 10m hoogte is 6.7 dBi bij een hoek van 28 graden, nog steeds prima voor DX. Demping aan de zijkanten is -2,5 dB, dus toch bijna 10 dB verschil tussen de voorkant/achterkant en de zijkanten.

HHdipOol 03

De SWR bij resonantie (14.203 MHz) is 1:1.15 en de bandbreedte is nog steeds acceptabel: 107 kHz beter dan 1:1.5 en 230 kHz beter dan 1:2. De spoel maakt het iets smalbandiger natuurlijk.

HHdipOol 04

Als je de SWR op 20m nog iets beter wilt, dan moet je de middelste delen nog iets langer maken en de spoel mag dan 1 of 2 windingen minder hebben. De werkfrequentie op 10m komt dan griezelig dicht in de buurt van 27.555 HI. Ach DX is DX😉.

Ik heb alle spullen liggen en ga dit ontwerp dit weekend maken en plaatsen. De dipool zal worden gevoed met een Diamond BU-50 1:1 balun die gevoed wordt met een stukje RG58 coax. Het is beslist géén wonderantenne en ook niets revolutionair nieuws Op 10m gewoon een rotary dipool, door de spoeltjes aan het uiteinde en de twee afhangende delen van ene meter draad echter ook resonant én netjes 50 Ohm op 20m, wel iets smalbandiger en ong. -0.7 dB tov een full-size dipool van 2 x 5m. Een compromis maar voor mij het ideale compromis want iets breders kan ik niet ronddraaien. Dit durf ik met een gerust hard vol in de wind zetten, dat gaat echt nergens heen. Ik verwacht dat deze antenne op 20m vergelijkbaar is met of misschien zelfs wel beter dan een FB13 achtige (20/15/10) rotary dipool met twee traps per been (voor 20m zijn dat spoelen). Misschien heeft iemand er iets aan, of brengt het iemand weer op ideeën voor een andere antenne.

Hier nog een foto van de daadwerkelijke antenne zoals ik ‘m gebouwd heb. Niet moeder’s mooiste, maar het werkt wel!

HHdipOol bij zonsondergang