40/20/10 holiday end-fed V2 (2013)

Na wat experimenten met een één-radialige GP (met dikke spoel in de radiaal) voor 40m toch maar besloten om voor de zekerheid een end-fed te maken voor de vakantie. Mijn beide GFK mastjes zijn maar 10m lang en ondanks dat ik de “heavy duty” mast wel uit kan breiden met 3 stopstukken van de “budget” mast en dan bijna 13m lengte haal, vind ik dat toch echt net even te lang. Daarom wederom gebaseerd op het principe van mijn eerdere vakantie end-fed met twee spoelen; één sper voor 10 en één sper voor 20. Deze keer met de juiste afmetingen én de juiste inductie voor de spoelen. De 10m sper van mijn V1 holiday end-fed had namelijk nét iets te weinig inductie en de 20m sper juist iets teveel. Na een dagje “knippen en meten”, is het weer aardig gelukt! Van Marcel, PA3GGIm, hoorde ik eigenlijk net te laat dat hij een soortgelijke vakantie end-fed heeft maar dan met coax traps voor 10m en 15m én dan nog een sper spoel voor 20m. De totale lengte past dan net langs een 10m mast. Misschien een idee voor de volgende keer. Hier een plaatje van de complete antenne:

holiday end-fed (1)

Autotrafo (niet op foto) gemaakt met 2:15 wikkelverhouding op FT-240-43 kern en netjes in grijs kunstof kastje gebouwd. Bananenstekker voor antenne draad en 10m coax vast gesoldeerd (ik ben niet zo van de pluggen). Trafo heeft 2 bifilaire windingen, dan nog 10 enkele secundaire, dan kern oversteken en dan nog 13 enkele secundaire windingen. Het antennesysteem bestaat nu uit:

  • 1:55 auto trafo
  • 4,72m teflondraad (0,5mm kern)
  • 10m sper spoel (23 wdg 0,8mm draad op 32mm PVC): +/- 15 uH
  • 1,30m teflondraad (0,5mm kern)
  • 20m sper spoel (95 wdg 0,8mm draad op 3/4″ = 19mm PVC): +/- 34 uH
  • 1,69m teflondraad (0,5mm kern)

Let op nabouwers, de praktijk leert dat exact nabouwen niet werkt, de spoeltjes zijn toch altijd net weer even anders en ook het gebruikte soort draad kan weer invloed hebben. Neem de lengtes ruim en reserveer een middagje voor “knippen en dippen” HI.

De spoel om 20m signalen te sperren in de “normale” multiband end-fed is 34 uH. Een spoel om 10m signalen te sperren moet dus ongeveer de helft zijn, laten we zeggen tussen 15 en 17 uH. Ik wilde een lichte constructie met niet te veel gewicht van de spoelen in de top, dus ik heb gekozen voor dun draad. Teflon draad van 0,5 mm en wikkeldraad van 0,8 mm.

holiday end-fed (4)

De 10m sper spoel (en loading coil voor 20m) zijn 23 wdg van 0,8mm wikkeldraad op een stukje wit PVC buis van 32mm. Diameter van midden draad tot midden draad is ong. 33mm, lengte spoel is ong. 32mm, berekende inductie is ong. 16 uH, de inductie die ik heb gemeten was 15 uH.

holiday end-fed (3)

De 20m sper spoel (en loading coil voor 40m) bestaat uit 95 wdg 0,8mm wikkeldraad op 3/4″ (= 19mm) PVC buis. Lengte is 94mm en diameter van midden tot midden is 20mm. Berekende waarde is 35 uH en dat is ook wat ik heb gemeten. Leuk dat de theorie en praktijk met elkaar lijken te kloppen.

Eerste verbinding met Italiaan op 10m gemaakt gisteren vanuit de achtertuin met de FT-897D. Voedingspunt op ong. 2m hoogte en mast schuin luinend tegen de (houten) schommel in de achtertuin. Toch wel weer leuk. Condities waren pet dus verder geen verbindingen gemaakt. Het Nederlandstalig Amateurnet op 3604 kHz kwam knetterhard door en ondanks de slechte SWR toch even ingemeld. De rondeleider kon me niet horen, maar de leider van het “voornet” wel (mijn SWR was slechter dan 1:5!!), dat geeft de burger moed. 2 weken later was ik QRV vanuit la douce France. De holiday end-fed stond mooi achter de caravan met voet op 1m hoogte aan het fietsenrek vast, voedingspunt op zo’n 3m hoogte. Ondanks onvoorstelbaar veel storing (S9+) toch drie puntjes weg kunnen delen in contest op 20m aan HG7T (Hongarije), EM5HQ (Oekraïne) en ES5RW (Estonië) met 100W output.

Toen maar eens aan het stoeien gegaan met HRD en digitale modes. Aanvankelijk leek mijn FT-897D geen output te geven ondanks dat de computer wel output gaf, vreemd. De handleiding bood uitkomst; ik had de transceiver op standje USB staan, maar dan wordt alleen het signaal via de microfooningang doorgegeven. Voor signalen die via de data connector binnenkomen moet je als mode “DIG” kiezen. In menu 38 kun je vervolgens kiezen om wat voor soort digitale mode het gaat. Voor PSK op 20m moet dat zijn “PSK31-U”. Probleem opgelost. Toen de output van de computer even flink teruggeschroefd zodat de ALC netjes was en vermogen teruggezet naar 25W. Ik had al eens eerder PSK bedreven met HRD maar het was nog wel onwennig. Desondanks verbinding gemaakt met SV7JLA (Mihalis uit Griekenland) en IW3IEH (Valencio uit Italië).

Ik ben niet dol op die digitale modes, maar met zo ontzettend veel storing is het toch wel weer fascinerend (en leuk) dat je toch nog een goede verbinding op kunt zetten.