1:1 balun

Voor mijn geplande HF dipool moest er ook een 1:1 balun komen, het signaal gaat immers vanuit de ongebalanceerde c.q. asymetrische coax naar een gebalanceerde c.q. symetrische antenne. Via de website van PA0FRI had ik inmiddels begrepen hoe dat moest. 1,8 mm trafo draad en een ferrietstaaf van Barend Hendriksen et voila:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Echt niet moeilijk om te maken, een kind kan de was doen, zie www.pa0fri.com voor de details. Ik heb de balun (waarom heet die eigenlijk niet “unbal”?) in een 32mm PVC pijp opgeborgen. Hij heeft het even goed gedaan maar helaas was de aansluitdraad gebroken (was bros door het solderen) dus later door een Sagant balun vervangen, ik heb er dus nog nauwelijks ervaring mee maar ik ben van plan deze balun ook te gaan gebruiken voor mijn toekomstige Cobwebb antenne waar ik ongetwijfeld op deze site weer wat over zal schrijven.

4 thoughts on “1:1 balun

    • graag zou ik meer weten over zelf bouw heb 2 meter ontvanger maar hoor er weinig op kan me helpen voor antenne grt johan

      • Hallo Johan, een 2 meter antenne is vrij gemakkelijk te maken. Aan de coaxkabel gewoon twee draadje of buisjes aansluiten van 50 cm en dan zo hoog mogelijk plaatsen, b.v. bij een zolderraam. Boven de 145 MHz zul je het meeste horen (in FM), van 145.200 – 145.5875 875 hoor je “simplex” verkeer (beide stations zitten op deze frequentie), vanaf 145.600 – 145.8785 hoor je zgn “repeaters”; een soort doorgeefzender. De repeaters zenden zelf uit op een frequentie tussen 145.600 en 145.7875 maar de “ingang” (waar de gebruikers op zenden) zit 600 kHz lager. De repeater “herhaalt” eigenlijk niet, maar zendt het ingangssignaal door op een frequentie die 600 kHz hoger ligt. Hierdoor kun je zelfs met een klein portofoontje vaak ver komen. Zo’n repeater kun je zien als een “steunzender”. Het is niet zo heel druk op 2m, maar b.v. ‘s-ochtends wordt er veel gebruik gemaakt van repeaters door zendamateurs die onderweg zijn naar hun werk en uiteraard ‘s-avonds zo vanaf 16:30 ook weer. Als je me vertelt waar je woont, kan ik je een paar frequenties doorgeven van repeaters bij jou in de buurt. Je kunt ze waarschijnlijk ook wel ergens vinden op de website van de Veron (www.veron.nl) of VRZA (www.vrza.org).