Midland F-22 conversie naar 4m

Gisteren heb ik mijn Diamond V2000A van het dak gehaald. De ontvangst was nog prima, maar bij zenden op 2m en 70cm met meer dan 5W waarschuwde mijn FT-897D voor een hoge SWR (vreemd want ik dacht dat dat niet werkte op VHF/UHF). Voor de zekerheid nog even gemeten met de Diamond SX-200 en inderdaad, de SWR was dramatisch hoog op zowel 6m als op 2m en 70cm. Ik had al eens iets gelezen van Frits, PA0FRI, over het vervangen van C-tjes in zo’n witte stok en Frans, PE0F, was er van overtuigd dat ook in deze antenne de C’s wel defect zouden zijn. Ik dacht dat de witte huls verlijmd was met de metalen voet, maar het bleek dat het binnenwerk zeer eenvoudig te verwijderen was door een imbus boutje in de voet los te maken. De waarden van de C’s waren nog goed leesbaar, dus die gaan we maar eens vervangen. In het midden zaten ook nog drie blauwe 12 pF C-tjes in serie (4 pF dus), de vorige eigenaar had die blijkbaar al eens vervangen. 

Midland F-22A

 

Vandaag bedacht ik me dat ik nog zo’n witte stok had staan, een Midland F-22 monobander voor 2m van bijna 3m lang, ik meen voor een tientje of vijftien Euro gekocht op de DvdA. Ik had er ooit eens een spoel aangezet en een top van een hengel erop in de hoop dat het ook op HF zou werken (wist ik toen veel) maar dat werkte voor geen meter. Het is me inmidels wel duidelijk waarom dat niet werkte, in de voet zit een soort aanpassingsnetwerkje. Gaat mijn pet te boven, maar zal ongetwijfeld bedoeld zijn voor 145 MHz en niet voor HF> Hieronder een foto van de voet:

 

IMG_20180128_114514371

Al jaren had ik het idee om hier iets anders van te maken, en vandaag had ik een briljant idee; ik maak er een 3/4 golf stok voor 4m van! De antenne bestaat uit vier delen, de voet (zie hierboven), daarna een messing staaf van 1,2m, daarna een middenstuk van 30m met een luchtspoel en daarna nog een messing staaf van 1,25. Totale lengte ongeveer 2,75m, bijna 3/4 golf voor 4m! Wanneer ik de zelfinductie van het spoeltje in de voet berekende (9 wdg, 2,3cm, diameter 1cm) dan kwam ik uit op ong. 0.72 uH. Ik besloot om het spoeltje te laten zitten en gewoon in serie te zetten met de antenne:

IMG_20180128_115749605
Daarna de antenne maar eens gemodelleerd in MMANA-GAL en geloof het of niet, met de radiaaltjes van 50cm lang en een spoeltje van 0.72 uH in de voet was 2,75m perfect resonant op 70.200 MHz en de impedantie was ook nog eens heel dicht bij 50 Ohm. De “middenspoel” (berekend ong. 1 uH) had ik aanvankelijk wel meegemodelleerd maar gaf een te hoge impedantie, later bleek dat ik ‘m beter gewoon weg kon laten. Nou dat is te doen, even overbrugd met een stuk koperdraad:

IMG_20180128_114437491

Ik heb het geheel zo weer in de witte huls geschoven en op een aluminium pijp van ong. 1.5m tegen de schoorsteen aangezet. Helaas bleek de SWR niet goed, ong. 1:3. Mijn RigExpert Analyser loopt maar tot de 6m band dus meten ging helaas niet. De antenne leek hoog in de band wat beter dan laag in de band dus de electrische lengte was te kort. De tuner van de IC-7300 kon het echter wél aan dus toch maar eens roepen op 70.450 en waarempel, antwoord van Hans, PA0SWW, uit Arnhem. Hans zit horizontaal gepolariseerd dus optimaal was het niet, maar het ging. Na het QSO riep Gerard, PE1GYD ook nog even maar dat werkte helaas niet. Toevallig had ik in de “aluminiumhoek” nog 8mm buisjes liggen die, dat had ik van te voren al even getest, mooi over de originele RVS radiaaltjes heenschoven. Toch maar even proberen; een stukje van 50cm over één radiaal (richting West) geschoven en waarempel: een SWR van 1:1.5. Goed bezig! Weer het dak op en de andere radiaaltjes ook voorzien van een verlengstukje maar helaas, de SWR was 1:2. De twee extra radiaaltjes weer verwijderd, SWR met 10W was 1:1.5, bij wat meer vermogen liep de SWR wel op tot 1:2. Niet ideaal, maar wel beter dan ervoor. Nog maar even roepen op 70.450 en Jawel, Gerard PE1GYD kwam prompt retour, deze keer met een S7 en zeer goed verstaanbaar. Wonderlijk. Leuk QSO gevoerd.

Het spoeltje in de voet had ik nog even gemeten met mijn LC meter (met bijna lege batterij), de meting wees op veel minder dan 0.72 uH. Ik heb nog even zitten spelen met MMANA en ik vermoed dat het spoeltje inderdaad een lagere zelfinductie heeft. Uitgaande van 0.4 uH, vindt MMANA een resonantie ergens ver boven 70 MHz. De antenne moet dus langer. Even uitgeprobeerd: wanneer ik de straler nog 20cm langer maak, lijkt alles volgens MMANA weer in orde (met radiaaltjes van 50cm). Leuk klusje voor de volgende keer. Andere optie: toch de middenspoel in ere herstellen en gewoon maar eens kijken wat het doet. Ik laat de antenne voor nu gewoon even staan, WX condities zijn nog niet zo goed om steeds het dak op te gaan. Een leuke middag en sinds vandaag dus QRV op 4m!

IMG_20180128_152442439

Leave a comment