Vertikale HWEF voor 15/10

15-10-endfedMijn 80/40/20 endfed, voorzien van twee L/C traps voor 40m en 20m, werkt uit de kunst maar is niet te tunen op 15m of 10m terwijl het daar toch ook regelmatig feest is. Afgelopen weekend eens niets te doen en prima antenneweer dus maar eens aan de slag gegaan. Ik heb eerst een trapje gemaakt door een stuk of 8 windingen van enameld 1mm draad op een kleine isolator te leggen en daar maar eens een 68 pF ceramische cap bijgeplakt. Mijn griddipper dipte op 18 MHz, beetje teveel spoel of capaciteit. Toen twee van die ceramische caps in serie gezet en waarempel, een dip op 26 MHz. Eén winding weggelaten gaf een dip net onder 30 MHz, prima! Stuk draad van 5,3m voor de trap, stuk draad van 2m na de trap en met aan de 1:50 autotrafo gehangen die ik voor vakanties gebruik.

Helemaal niet verkeerd, maar beide banden dipten te laag in frequentie. Eerst ong. 30cm draad voor de trap weggehaald; gelijk bingo; mooie dip rond 28.7 MHz (iets te hoog maarja) en rond de 21.1 MHz. Van het topje nog een klein stukje afgehaald voor een mooie dip midden in de 15m band. Impedantie was wat aan de lage kant, dus van autotrafo ook nog één secundaire winding weggehaald, resultaat X=0 midden in 10m en 15m band en een impedantie van rond de 45 Ohm. Eerst even in de tuin geprobeerd met de FT-817ND, daarna in de beugels tegen het huis gezet (hengel op een aluminium buis van 2m geschoven), gisterenavond HB9UQX gewerkt op 15m (5/9+ met complimenten over de audio) en zojuist TA3AER (idem). Leuk! Ik heb niet zo vaak fatsoenlijke antennes voor 15m gehad, dus ik denk dat ik daar eens wat DXCC’s ga proberen te scoren HI. Fotootje volgt!