Bye bye FT-991, Hello IC-7300!

Bijna een jaar radio stilte, maar het virus blijft sluimeren. De FT-991 was geen succes. Luistert prettig, ontvanger OK, DSP erg goed maar de bediening was ronduit een ramp. Ik ben helemaal niet vies van een menuutje hier en daar, maar bij de FT-991 was het toch allemaal erg onlogisch. Duidelijk een leercurve die ze doormaken, dit is immers de eerste Yaesu met een touchscreen. De FT-991 heb ik bij gebrek aan animo weer snel verkocht. Gisteren ging het weer kriebelen, de IC-7300… een “game changer”, in deze prijscategorie de eerste SDR transceiver… Vandaag naar Hamshop gereden om er eentje op te halen… Eerste indruk (na een lange sessie van 3 uur): wow!

5 thoughts on “Bye bye FT-991, Hello IC-7300!

  1. Hier in Twente zijn er ook al een paar collega’s overgegaan voor de zomervakantie. Ben benieuwt op de eerste bijeenkomst naar hun bevindingen. Maar hoor en lees veel goeds over de IC-7300 en mijn hands on (10 minuten mogen spelen) was zeer indrukwekkend.

    • Eerlijk gezegd vond ik de ontvanger van de FT-991 prima, voor mijn gevoel vergelijkbaar met de FTdx-3000. Met de antenne die ik gebruik zul je waarschijnlijk ook niet zoveel verschil merken. Het gaat mij er om dat (1) een transceiver prettig luistert en (2) makkelijk en intuïtief te bedienen is. Ik kan niet zeggen (merken) dat de IC-7300 zoveel beter is in ontvangst maar op het tweede punt scoort staat ie wel met kop en schouders boven de FT-991. Ik ben echt niet vies van (Yaesu style) menus, maar bij de FT-991 kun je wel merken dat dit de eerste transceiver is met een touchscreen die Yaesu maakt; het werkt gewoon niet handig. Natuurlijk is het leuk dat de IC-7300 wel voorzien is van de nieuwste technologie en de real-time spectrum én audio scope werken erg goed, veel beter dan op de FTdx-3000 of de FT991. Ik lees nogal wat amateurs die mopperen over de zgn. “overload” die op kan treden. Het verbaast me een beetje want volgens mij is dit verschijnsel inherent aan het type ontvanger. Ik gebruik voor mijn bandjes een digitale Presonus en Yamah mixer, ook bij die tak van sport luistert het instellen van de gain (op 0 dB) heel erg nauw. Een oude analoge mixer nog ging lekker clippen, bij een digitale mixer krijg je allemaal nare knetters. Ik denk dat het ook zo werkt bij deze IC-7300; je zult de “input gain” goed af moeten stemmen op de signaalsterkte om de AD converters optimaal hun werk te kunnen laten doen. In geval van overload preamp (1 of 2) uitschakelen of bij enorm sterke signalen gewoon even de -20 dB verzwakker aanzetten. Ik heb standaard de preamp uit (alleen op 10m, 6m, en 4m wel eens aan) en de verzwakker eigenlijk nog niet nodig gehad. Totaal geen probleem met overload.

      • Duidelijk verhaal. Idd SDR’s is een nieuwe tak van sport waar veel mensen nog aan moeten wennen en als je dat een keer door hebt (Gain of Att zo afstellen dat je maximaal AD bereikt hebt) klinkt het fantastisch. Mocht het zover komen dat er in de Shack een nieuwe rig nodig is (dan moeten wel eerste de FT897D komen te overlijden, de FT-301 gaat volgens mij nog 100 jaar mee), staat de IC-7300 boven aan het lijstje.🙂

  2. Ja ik heb em een paar weken geleden aangeschaft, heel blij mee maar ja ik ga dan ook van een TS520 naar de IC7300, grote stap voor de mensheid en nog groter voor mij.
    Tevreden met de menu structuur, snap alleen niet waarom er niet een gekalibreerde S meter inzit.
    Alle informatie is aanwezig, gemiste kans. Gevoeligheid is prima, goed ontvangst rapporten over de audio kwaliteit. Prettige ontvanger om naar te luisteren, een noise reductie die echt werkt.
    Dit is wel een blijvertje.

    Ed

    • Hoi Ed, gefeliciteerd… Ik maakte gisteren een verbinding met HB9UQX (geloof ik) en hij hoorde al dat het om een IC-7300 ging; excellente audio, mooi vol en toch helder. Hij had een stukje opgenomen en dat klonk inderdaad voortreffelijk. En die S-meter… ach… het is maar een indicatie, ik maak me er niet zo druk om. Gisteren de 7300 aan 2x28m draad gehangen en daar ging, zonder preamp, de OVF indicatie heeeel af en toe aan. Kan me voorstellen dat wanneer er een flinke beam aan hangt, dat een probleem kan zijn maargoed, er zit ook nog een verzwakker op natuurlijk. Ik ben er erg gelukkig mee in ieder geval.

Geef een reactie

