Druk druk druk

Druk druk druk met van alles en nog wat: gezin, werk, opleiding en dan ook nog een leuk bedrijfje gestart zie http://www.bbqmeesters.nl. Om die reden ook weloverwogen een stapje terug gedaan qua radiohobby. De FTdx-3000 is verkocht en de Acom 1011 en Ameritron ATR-20 zijn te koop. Ook de FB13 vanmiddag van het dak gehaald én de 3-elements 6m Yagi die middels “open sleeve” principe door de FB13 werd ingekoppeld. In de schuur ligt ook nog een GB Twoers 3 elements Yagi voor 10m mocht iemand interesse hebben.

Bij verkoop van de FTdx-3000 heb ik Yaesu FT1DR porto ingeruild, met FM omroep band en zelfs LG, MG en KG omroep AM, superleuk voor op vakantie. Gelijk maar op eBay een heel compacte magneetvoet antenne besteld en een wat langere “rubber duck”. Leuke porto met veel mogelijkheden. De menus vind ik best meevallen.

Mijn 80/40 endfed was vorige week geknapt (op de katrol), daar ben ik vandaag en gisteren mee in de weer geweest. Hij was eigenlijk niet te lang. Ik heb er daarom een trap voor 20m in gemaakt; een spoel met 22 wdg op een zwarte Fritzel isolator met twee Russische ceramische 10 pF 10kV C’s in parallel. Prachtig resonant net boven de 20m band. Het stuk dat daarna komt is daardoor net even wat korter, totale lengte tot de bestaande 40m trap is nu ong. 16meter. Daarna nog wel zo’n 12meter draad, in totaal zo’n 28 meter. Mijn antenne statief heb ik van het dakkapeldak gehaald en de V-2000 staat nu op een mastje op de schoorsteen, het voedingspunt van de draad is daarmee ook weer 2m verschoven; ik kan de antenne nu prima wegspannen. Omdat de V-2000 een paar meter van de achtertuin verplaatst is, heb ik het mastje waar ie instond vervangen door een wat hoger; optisch eigenlijk maar net iets hoger want vanuit de achtertuin ook iets verder verwijderd; buren zijn helemaal blij (ze waren er wel aan gewend, maar echt mooi vonden ze die FB13 en 3 elements Yagi voor 6m niet). VHF en UHF repeaters komen spijkerhard binnen. Leuk, als er een keer tropo is ga ik gewoon op FM DX’en HI. De draad is ook prima geworden; prachtige resonantie en prima SWR op 20m, ook net iets onder het midden van de 40m band en waarempel laag in de band op 80m. Ik werk nu met mijn vakantiesetje, de FT-897D en de LDG AT-200Pro, eigenlijk wel leuk, back to basic. Het bevalt prima! De 80/40/20 endfed laat zich zelfs tunen op 160m en zojuist een QSO gemaakt met G4BIM, ik kreeg een S9 Q5 rapport, hij kwam bij mij ook S9 binnen met IPO aan. Niet gek.

Zoals gezegd weinig tijd voor de radiohobby, maar als het een keer begint te kriebelen, kan ik toch nog lekker wat doen. In de achtergrond staat WSPR weer te piepen op 40m met 5W, ook erg leuk.

Binnenkort wat meer info over mijn vernieuwde 80/40/20 endfed, tot nu toe zeer tevreden over de prestaties!

73 de PA3HHO

3 thoughts on “Druk druk druk

  1. heb hier een end fed voor 10-20-40 mrt met een spoel is het mogelijk dat ik de spoel korte maak ( minder wikkelingen ) en de draad er achter langer maak want ik kan hier maximaal 17 meter kwijt
    en wou die graag vol op benuten

    • Hallo Rudy. Je kunt de spoel niet ongestrafd minder inductie geven. De 34 uH spoel is nog geen echte trap (lees: resonant) voor 20m maar de impedantie is op die frequentie dusdanig hoog dat het toch als een choke werkt die het laatste stuk draad afkoppelt. Wanneer je die inductie gaat verlagen, zal ook de impedantie van de choke op 10m en 20m lager worden en gaat het laatste stuk draad ook een beetje meedoen. Het kan goed gaan, maar je kunt ook rare impedanties krijgen én een raar stralingspatroon. Wil je de antenne wat langer maken, en dat is zeker een goed idee voor 40m, dan is het verstandiger om er een trap voor 10m en 20m in te zetten. Ik heb er recentelijk eentje gemaakt voor 20m door een stuk of 20 wdg in het midden van een Fritzel isolator te leggen. Daar heb ik 2 x 10 pF Russische ceramische C’s (10 kV) parallel aangezet; mooi resonant rond de 14 MHz. Iets minder windingen en b.v. 10 pF voor een 10m trap. Op lagere frequenties werken die traps als spoel, aangezien de inductie niet zo heel erg hoog is, zal het electrisch minder verlengen en heb je na de 20m trap nog wat meer draad nodig. Mijn 20/40/80 endfed heeft nu een trap voor 20m (na ong. 10m draad) en dan nog een trap voor 40m na ong. 7m. Dat is al een mooie lengte voor jou. Het spoeltje van de 20m trap heeft een te lage impedantie op 10m dus je moet er dan ook nog een 10m trap inmaken met weinig inductie. Dan kom je rond de 17m lengte uit. Heb je halve golf op 10, een iets verkorte halve golf op 20 en de winst gaat naar 40m; iets verkort dus meer efficiency en meer bandbreedte. Succes… Oh… door de spoeltjes is de impedantie niet op iedere band tegelijk. Wanneer je je auto trafo afstemt op een goede match op 20m zul je op 40m een wat te hoge impedantie hebben en op 10m wat te laag. Daar doe je verder weinig aan geloof ik.

      • dat gaan we eens proberen
        heb vandaag de end fed als sloper neer gehangen en volgens mij is dit beter als voor de tijd
        toe liep de draad meer horizontaal hoogste punt 8 mrt laagste punt 5 mrt
        nu hoogste punt 8 mrt laagste punt 3 mrt

Geef een reactie

