WSPR, spreek uit “whisper”…

Binnen het kader van de verkoop van mijn FTdx-3000 maar eens een avondje met mijn FT-897D vakantieradio gespeeld. Ik had nog CAT en audio kabeltjes liggen, dus maar eens kijken of ik het setje aan de praat zou krijgen met Ham Radio Deluxe. Dat ging zeer voorspoedig, binnen een kwartiertje kon ik de 897 bedienen via HRD en kreeg ik via het audiokabeltje ook signaal binnen op de computer. Dat viel weer mee. Toen maar eens een poging gewaagd om JT65 aan de praat te krijgen. Een (nieuwe?) digitale mode waar ik nog nooit mee gewerkt heb. Ook dat ging voorspoedig. Echt onder de indruk van de mode ben ik niet, het lijkt erop dat je regeltjes van 13 tekens kunt uitwisselen. Dat ging overigens, met 30W op 40m met Canada VE1JBC, dat is natuurlijk wel weer leuk. Daarna maar eens met WSPR aan de slag gegaan. Ik kende het van Frans, PE0F, die had een klein “bakenzendertje” met ingebouwde GPS ontvanger dat in WSPR uitzond. Er is dus ook een stukje software dat je op je PC kunt draaien.

Nieuwe afbeelding

WSPR staat voor Weak Signal Propagation Reporter; het is een “mode” die bedoeld is om propagatieonderzoek te doen. Er zijn zoals gezegd QRP bakenzendertjes (kits) te koop die programmeerbaar zijn met je call en locator en op verschillende banden kunnen uitzenden. Ik heb zo’n kitje, maar het bouwen is er nog niet van gekomen. Zoals gezegd kan het ook gewoon met de PC en een aangekoppelde transceiver (een ontvanger met speakeruitgang is voldoende voor ontvangst, ook leuk!).

Het programma kan ontvangen én uitzenden. Alle “spots” die je ontvangt, kan het programma via internet uploaden naar de database van wsprnet.org. Je kunt op die website dan opvragen wat JIJ ontvangen hebt (allerlei sorteringen mogelijk). Het programma kan ook uitzenden, je kunt het percentage “zendtijd” instellen, ik had 20% TX (dus 80% RX). Als je in WSPR gaat uitzenden, kunnen andere “reporters” jouw signaal ontvangen en wanneer zij die “spots” ook weer naar wsprnet.org sturen, kun je op die website dus ook zien wie JOU gehoord heeft en met welke relatieve signaalsterkte.

Zeer interessant, want je kunt b.v. ook van een bepaalde reporter opvragen wie hij rond dat tijdstip nog meer ontvangen heeft en jouw signaalsterkte vergelijken met dat van een ander station om maar eens wat te noemen. Je kunt ook de door jou gehoorde spots vergelijken met de wie heeft jou gehoord spots. Met vermogen van slechts 5W was ik gisterenavond (en nacht) op 80 en 40 meter in Amerika te horen, 6000 – 7000 km verderop. Dat is toch wel bizar want ik heb (zelden of) nooit DX verbindingen op 80m gemaakt. Dat lijkt wel te kloppen met mijn RX spots: ik “hoor” de fluisterende Amerikanen nl. niet, maar zij horen mij wel. Leuk en interessant om antennes met elkaar te vergelijken. Natuurlijk zijn de condities ook grillig, maar als je er zelf bij blijft en om de 10 minuten van antenne wisselt, kun je een aardige indruk krijgen van de afstraling. Leuk… en fascinerend. Wordt vervolgd!

3 thoughts on “WSPR, spreek uit “whisper”…

  1. Leuk om te zien dat je op ontdekkingsreis bent geweest in het digitale wereldje. De zaken die je met jt65 gedaan hebt kunnen ook goed gebruikt worden om condities te bekijken (via http://www.pskreporter.info) vul je call in en je ziet wie je ontvangen heeft, en wie jij ontvangt. Als je de optie send to pskreporter aanvinkt. Krijgen zij jouw gegevens ook binnen. En zo kun je dan ook je gegevens bekijken aldaar. Wel een tip. Jt65 is altijd op laag vermogen. 30 Watt is way to high HI.. 5 watt is acceptabel. 15 watt is al ehh high power🙂
    Bedankt voor je tips over WSPR, dat kende ik dan weer niet !

    73′
    Berrie (PD8EER)

  2. Pingback: WSPR Beacon App Video | PA5FN

Geef een reactie

