80/40m end-fed revisie

Een tijdje geleden was mijn 80/40 end-fed uit de boom gewaaid. Het laatste stukje was te lang dus ik had er op ong. 4m hoogte, ongeveer 3 meter onder het punt waar de draad door de katrol in de boom gaat, een V-vorm als eindcapaciteit aan gemaakt. Dat draad zat een beetje klungelig aan elkaar (soldeerverbinding met zelf vulcaniserend tape) en daar was, bij flinke wind, de draad gebroken. Na de reparatie gooi ik de antenne + trap voorzichtig van mijn dak op het garagedak waar een dikke laag mos op zit. Helaas is vanaf dat dakje, in een moment van onoplettendheid, de trap op mijn terras gevallen en natuurlijk precies op de door knob C waar een flink stuk van afgebroken was. De trap werkte nog wel, maar ik had het idee dat het toch niet helemaal goed zat. Het draad na de trap was overigens 2,5mm speakerdraad en geen echte litze, op zich goed spul maar dus niet geschikt voor permanent gebruik. Tijd voor een betere oplossing.

Bij http://www.dx-wire.de, het bedrijf van Peter Bogner (DK1RP), had ik al eens spullen besteld; twee GFK mastjes van 10m. De prijs/kwaliteitverhouding van zijn producten is hoog en de verzendkosten zijn redelijk.

Ik ben maar gelijk in het diepe gesprongen en bij Peter 42m “type F” litze besteld. Dat kost 24 Euro dus iets meer dan 50 cent per meter, heel redelijk. Ik was aangenaam verrast want de kwaliteit is werkelijk heel goed. De kern bestaat uit hardgetrokken vertind koper draden van 7 x 0,50 mm, doorsned ong. 1,5 mm2. De isolatie bestaat uit een stugge degelijke laag zwart Polyethyleen (PE), uiteraard UV bestendig. De litze weegt ong. 15,5g/m en de breuklast is ong. 60 kg. Dat moet toch wel blijven hangen lijkt me.

 

Voor mijn vakanties gebruikte ik vaak heel dun massief teflondraad (ooit een klos gekregen van Frans, PE0F), maar dat raakte erg snel in de war en was bovendien bij wat hardere wind ook al eens geknapt. Verder heb ik ook nog plannen om eens, waarschijnlijk bij Frans PE0F in het weiland, een keer een 160m end-fed uit te gaan spannen. Omdat dat maar een experimentje is, hoef ik daar geen “toplitze” voor te hebben. Daarom bij Peter ook een spoel met 170m type “FL” litze besteld.

 

Ook dit is mooi materiaal en voor ong. 30 cent per meter heb je niets te klagen. Deze litze heeft ook een kern van 19 x 0,35mm hardgetrokken koperdraadjes (niet vertind), bij elkaar ong. 1 mmen dezelfde soort stugge zwarte isolatie. Het gewicht van deze litze is ong. 10,5g/m en de breuklast is 40 kg, ook niet verkeerd.

De 80/40 end-fed is inmiddels gereviseerd, ik heb ong. 22m voor de trap zitten, die dipt nu op ong. 7.070 MHz, iets te laag dus maar SWR is op 7.2 nog netjes 1:2. Het stuk dat na de trap kwam was ruim 12 meter, voor de zekerheid dus maar 13 meter afgeknipt en dat is, zul je altijd zijn, eigenlijk net iets te kort; de dip zit nu wat hoog in de 80m band. Nouja, bandbreedte is toch maar 100 kHz dus op 80m gebruikte is toch al vaak een tuner. Met de Acom 1011 is dat overigens ook verleden tijd want die heeft geen enkel probleem tot een SWR van 1:3; de eindtrap fungeert dan min of meer als tuner en dat werkt prima.

2 thoughts on “80/40m end-fed revisie

  1. Mooie site.
    Ik heb net mijn N papiertje gehaald, PD1BOU. Morgen verwacht ik een zelfbouw end fed pakketje binnen gecombineerde 10 20 40 en 80 m. De eenvoudigste manier voor mij om deze antenne op te hangen is horizontaal over de nok van het dak te spannen. Mijn shack komt op zolder te staan. Graag advies betreffende de permanente ophanging van deze end-fed antenne. Ik heb nog geen meet en/of regel apparatuur.
    Mvg Jan

    • Hallo Jan, gefeliciteerd met je N! Daar ga je veel plezier van krijgen. Over de nok van het dak is niet ideaal, maar wanneer je de lengte anders niet kwijt kan, tja, dan toch liever de hele lengte uitspannen over de nok. Ik zou dan, als het kan, ergens op een schoorsteen een mastje neerzetten (je mag 5m boven het punt uitkomen waar de mast het dak snijdt) en ‘m daar overheen laten gaan; je krijgt dan een omgekeerde V-vorm. Dan hangt het midden nog wat hoger, da’s niet verkeerd. Ik ben benieuwd, laat nog eens wat horen!

Geef een reactie

