FT60e in da house

Mooi… maar voor hoe lang hoor ik u denken HI. Terecht gedacht en heel eerlijk gezegd… ik weet het niet. Op zendamateur.com vroeg iemand advies over aanschaf van een porto. Vanuit alle hoeken en gaten kwam het advies om een Beofeng Sjang Wang ding te kopen dus om wat tegengewicht in de schaal te werpen, merkte ik op “koop toch wat fatsoenlijks” en noemde daarbij de FT-60E. yaesu-ft-60r

Toen mijn IC7Qe portootje bleek te zijn overleden, heb ik nog even rondgekeken naar porto’s. De FT60E was me toen al opgevallen; 5W power output, flink frequentiebereik incl. airband, AM/FM en als je eham.net mag geloven “built like a tank”. Toen ik alle voordelen zo opsomde, kreeg ik er waarempel zelf zin in, maar ik heb me in weten te houden… totdat er eentje stond op tweedehands.nl/zendamateur. Nog geen twee maanden oud incl. een adaptor voor in de auto én een speaker/microfoon. Ik had 2/3 van de nieuwprijs geboden en de verkoper ging accoord, tja… dan kan is het niet mijn schuld HI. Waarom ik voor de FT60E heb gekozen? Nou dat lijkt me duidelijk…

ft60e

Dat “new generation” laat overigens maar weg, het apparaatje is al sinds 2004 op de markt. Het feit dat ie nu nog steeds verkocht wordt én lovende recencies krijgt zegt ook wel weer wat. Ik had me alleen even vergist, ik dacht nl. dat ie ook de 3m omroep band kon ontvangen, en dat kan ie nou net niet. Ook 6.25 kHz stapjes kan ie niet maken, dat zou op de camping handig zijn om de PMR “babyfoon” te kunnen ontvangen maargoed, ik heb ‘m puur als handig 2m/70cm dingetje voor op vakantie of in de auto, prima.

8 thoughts on “FT60e in da house

  1. Heel mooi Pleun, maar die 3m FM is nou net waarom ik (en misschien wel de meesten tegenwoordig) zo een Baofeng kopen. Vind het erg prettig om toch ergens naar te luisteren als ik met een oordopje in rondfiets. Verder zijn de prestaties waarvoor hij bedoelt is uiteraard beter bij de Yaesu en dat mag je dan ook wel verwachten. 73, Bas

  2. Mooie aanschaf. Heb hem nu zelf ook meer dan 1.5 jaar in gebruik en geen dag spijt van gehad. Behalve dan dat ik wat vaker de handleiding zou moeten lezen, want 1 maal geprogrammeerd met alle repeaters en simplex frequenties, druk ik toch weinig nieuwe frequenties in (hooguit even een keer M-Tune vanaf een bepaalde basis frequentie).

    M.b.t. die PMR’s Gewoon zo dicht mogelijk bij gaan zitten. Onderstaande lijstje is prima te gebruiken voor ontvangst (zo staan ze bij mij in mijn FT-60E)

    446.005 (1)
    446.020
    446.030
    446.045
    446.055
    446.070
    446.080
    446.095 (8)

    De “build like a rock” kan ik beamen, want regelmatig test hij de zwarte kracht HI

    • Bedankt voor de tip! Zoals hierboven al gezegd vind ik het leuk om ermee te spelen, maar echt veel meer dan “spelen” doe ik er niet mee dus of het een blijvertje is dat is nog maar zeer de vraag.

    • Bedankt voor het compliment Rene. Ik doe er eerlijk gezegd niet zoveel mee maar het is leuk om even mee te spelen en voor nu ook een leuk hebbedingetje. Er bestaat wel een kans dat, wanneer ik er mee uitgespeeld ben, ik ‘m weer in doorschuif. Ach het gaat om het spel, niet om de knikkers.

Geef een reactie

