QRP vakantievoorbereidingen

Vandaag maar eens een dagje de “zenddoos” uitzoeken. Na al die jaren is de krat “vervuild” met stekkertjes, stukjes draad en kleine gereedschapjes die ik al jaren kwijt was. Vorige vakantie heb ik gewerkt met de oude (grote!) Unique T-tuner en een stuk draad van 20m. Later de 20m draad aan mijn 1:50 end-fed trafo gehangen en dat ging ook “best aardig”. Het zag er alleen wat rommelig uit. Ik had de draad in de 10m mast gedaan en het uiteinde over de caravan heen gespannen met als gevolg dat de mast natuurlijk helemaal krom ging staan. Gewoon een recht spriet, dat vind ik toch nog het handigst en geeft het minste “bekijks”. Niet dat ik daar slecht ervaringen mee heb, alle campinggenoten die tot nu toe een opmerking maakte over mijn antenne(s) waren geïnteresseerd en positief, maar toch.

Omdat ik op vakantie toch niet zo heel veel verbindingen maak en voornamelijk luister, gaat deze keer (net als de vorige keer) de FT-817ND mee. De bijgeleverde accu is echter een drama, daar is niet mee te zenden en ook het batterijhoudertje met oplaadbare 1200 mA NiMH battijertjes houdt het niet lang uit. Dat werkt gewoon niet. De zelfgemaakte battery pack in mijn FT-897D houdt het véél langer uit (ong. 4 uur mij continu ontvangst van FM omroepstation) maar dat is toch weer een maatje groter en het compacte van de 817 spreekt me eigenlijk wel aan.

Zoals hierboven past het allemaal nog op een campingtafeltje, ik vind het wel best zo. Het 10W zonnepaneeltje maar weer opgeduikeld en via de charge controller naar oude autoaccu (moet nog wat kleiners zien te vinden). Vanaf de controller het voedingssnoertje naar de FT-817ND en ik heb een stevige 12.5VDC die bij zenden met 5W zakt naar 12.1VDC; prima. Ik zit nu een paar uurtjes buiten in de achtertuin en het zonnepaneeltje lijkt de accu prima op spanning te houden. Net erg portabel natuurlijk (accu weegt ruim 10 kg) maar toch wel een goede oplossing:

In mijn “zendkrat” kwam ik de spoeltjes van mijn vakantie end-fed tegen en waarempel waren de stukjes teflon draad met stekkertjes ook nog niet “gekannibaliseerd” voor andere /P projecten. Tja… die end-fed is toch wel handig hoor. Mijn antenne (=licht!) statief neergezet, spoeltjes en draad op de mast.

Met (uitgeboorde!) oude knopen en elastiekjes heb ik mini “elastiek met balletje” dingetjes gemaakt om de draad mooi langs de mast te laten lopen. Van die dingen die ze ook bij tenten gebruiken. Tja… het ziet er wat vreemd uit maar het werkt prima en is, i.t.t. plakband mooi herbruikbaar. Ik was er wel tevreden over. De totale lengte van de vakantie end-fed is ongeveer 7.5m, dus het kastje van de trafo zit op ong. 2,5m hoogte. Het dikste deel van de mast past precies een eindje (50cm) over de bovenste buis van mijn antennestatief en die zit ong. 1.5m boven de grond. Wanneer je de onderste buis ook nog een stuk uitschuift, komt er nog een goede meter bij. Mijn voedingspunt zit dus 6m (!!) boven de grond en de tophoogte is 16m, niet slecht toch? Hier een indruk van afstand en een foto van wat dichterbij waar het statief en een eindje erboven het voedingspunt wat beter te zien is.

Ahum… net toe ik dit zat te typen mieterde de hele mast om op de schommel dus het uitschuiven van de buis bij wind is niet zo’n heel goed idee hihi. Ik denk overigens dat het best zou gaan wanneer je de poten van het statief nog vast zou zetten met een flinke (stormband)haring of zou verzwaren met een tegel of twee bakstenen maar als het goed is straalt dit toch al aardig zijwaarts af dus die 1,5 meter extra hoogte zal niet het verschil maken. Staat nu dus weer met voedingspunt op 4m hoogte, prima.

Nou, the proof of the pudding is in the eating! De FT-817ND geeft aan de bandgrenzen één of maximaal twee blokjes wanneer de meter op SWR stand staat. In werkelijkheid blijkt de SWR op de 40m band 1:2 of beter te zijn, de dip zit hoog in de band, ergens bij 7.180 MHz. Het topje kan nog best een stukje aan dus dat ga ik nog wel doen. De impedantie op 40m is overigens te hoog, rond de 80 Ohm. Misschien dus op de trafo nog een extra winding secundair maar wacht even, ik weet nl. wat er gaat komen. Op 20m duikt de SWR naar 1:1.2 maar ook weer boven in de band, ergens rond 14.250. Het stukje draad tussen de spoelen mag dus iets langer. Aangezien dat stukje draad ook op 40m meedoet, dus eerst daar beginnen voordat ik het eindstukje ga verlengen. De impedantie is op 20m nog iets te hoog, rond de 60 Ohm. Op de hele 10m band is de SWR lager dan 1:2 met een optimum hoger in de band rond de 29MHz. Ook weer te hoog in frequentie dus, ook het draadje tussen de spoelen mag even wachten, de eerste draad van voedingspunt naar de 1e spoel moet eerst wat langer. Die draad doet op 20m én 40m mee, dus wie weet is het verlengen van één draad al voldoende om op alle banden een optimum wat langer in de band te krijgen.

Met power in L1 stand (0,5W!) maar eens over de 20m band gedraaid. Er waren twee behoorlijk harde special event stations actief en, het is niet te geloven, na één keer roepen werk ik EF6 uit Spanje (ter ere van de nieuwe Koning). Nog geen 10 minuten later werkte ik GA14CG (operator GM6NX), een Schots station. Van beide stations kreeg ik prima rapporten, zeer duidelijke audio en signaal tussen S8 en S9 +10. Kijk, daar kun je mee thuiskomen. Vermogen was op dat moment waarschijnlijk 0,5W, maar laat het 5W geweest zijn, dan vind ik het nog kicken!

4 thoughts on “QRP vakantievoorbereidingen

  1. Hoi Pleun, grappig dat met die elastiekjes en balletje gebruik ik ook. Ik kwam op het idee nadat we voor onze dochter een trampoline hadden gekocht. De beschermrand word namelijk vastgezet met dit soort elastieken die je gewoon in zakjes van 10 stuks kan kopen. Het ziet er inderdaad wat raar uit maar werkt fantastisch. De mast op een driepoot zetten zonder tuien begin ik niet aan, dat is veel te onstabiel. Ik gebruik een grondanker van een droogmolen daar valt de onderkant van de mast inclusief afdichtrubber precies in. Op ongeveer 1m hoogte heb ik met dikke trekbandjes 3 lussen gemaakt waar ik tuidraad aan heb die ik met dunne haringen in de grond zet. Dat staat aardig stevig. Maar je hebt in dat geval wel grond/gras nodig. Op de camping is dat er meestal wel. Prettige vakantie en 73, Bas PE4BAS

    • Hmmm… het truukje met de elastiekjes leek goed, maar na een dagje in de zon waren de elastiekjes helemaal gerafeld en op. Toch iets anders verzinnen (of betere elastiekjes kopen HI). Mijn driepoot heeft vrij lange poten en omdat ik vrij aan het water (Westen) zit hebben wij behoorlijk wat wind in de tuin. Normaliter gaat het prima. Wanneer ik ‘m bij de caravan zet, zet ik ‘m vaak nog met een spanbandje vast aan het fietsenrek of handvat aan de voorzijde, dan gaat het echt geen kant uit. Met baksteentje op de poten ging het daarna overigens, met stevige wind, ook prima. Jij ook een fijne vakantie Bas!

  2. In plaats van die elastiekjes gebruik ik altijd herbruikbare tieraps / kabelbinders.
    Ik heb ze nu 2 keer gebruikt in het veld en ze werkten goed. Ik heb er dus nog niet veel ervaring mee. Vroeger gebruikte ik duct tape maar die tape maakt de mast kapot.

    Ik ben er nog niet uit hoe ik de mast het beste kan neerzetten. Tot nu toe probeer ik hem altijd vast te maken aan een bankje, boomstomp of paaltje maar dat lukt niet altijd. Een driepoot vind ik ook te instabiel. Ik heb nog geen beter oplossing gevonden hiervoor.
    Heb jij hier misschien nog ideeën voor?

    73 de Cees
    PA1CA

    • Dat is ook een goede tip Cees. Met die eleastiekjes dat was toch niet zo’n goed idee, door de zon verweerde ze erg snel en kon ik ze weggooien. Het is ook geen fijn werkje om die elastiekjes door de knoopsgaten heen te friemelen dus ik denk dat ik maar eens wat anders ga proberen. Ik had afgelopen vakantie mijn mastje op de driepoot parallel met de middelste stok van mijn luiffeltje die door het aluminium frame en stevige scheerlijn (spanband) eigenlijk nergens heen kan. Met een halve ZS6BKW erin ging dat prima!

Geef een reactie

