3-el. open sleeve Yagi voor 6m

3 elements 6m beamp gemaakt van de boom + elementen van een 6m HB9CV én nog één element van een Duitse goedkopie 6m Yagi. Boom is 1,5m, de reflector en director zitten op 75cm van de straler. De straler wordt NIET gevoed maar zit op ong. 10cm afstand van de Fritzel FB13 en wordt ingekoppeld via het open sleeve principe.

FB13 met 6m open sleeve beam

Ondanks dat de SWR keurig rond de 1:1.2 is over bijna 400 Hz (50 – 50.400) ben ik niet tevreden. De Z is wel OK, maar de antenne lijkt op een lagere frequentie resont. Rx = 0 ergens rond de 48.6 MHz (impedantie is daar rond de 25 Ohm). Ik wil dat nog wel even recht gaan trekken dus ga nog een keertje experimenteren met wat grotere / kleinere afstand tussen de 6m straler en de FB13. Icm het korter/langer maken van de 6m straler. Eens kijken of ik ‘m netjes resonant krijgt én de impedantie in de buurt van de 50 Ohm kan krijgen. Werkt in ieder geval prima, eerste Es verbindingen zijn al gemaakt.

2 thoughts on “3-el. open sleeve Yagi voor 6m

  1. Hoe heb je de afstand bepaald tussen de FB13 en de driver van de yagi? Heb je het ook gemodelleerd in Eznec of zo?

    Cedric
    ON4CKM

    • Ik heb inderdaad eerst gemodelleerd in MMANA om een “gevoel” te krijgen. Ervaring leert dat de praktijk altijd afwijkt. Het is nog niet optimaal op 6m, SWR ong. 1:2 en/maar resonantiepunt ligt ook te lag. Je hebt altijd twee factoren om aan te passen; lengte van de straler (zorgt voor resonantie) en afstand tot het “instralende” element. Het is even een gepuzzel maar op zich wel de moeite waar. De balun onder de FB13 is eigenlijk bedoeld tot 30 MHz. Ik hoop dat hij boven die frequentie niet choked maar gewoon weinig invloed heeft. Daar lijkt het tot nu toe wel op. Ga er in het voorjaar weer mee spelen.