FB13 op het dak

Prachtig antenneweertje vandaag dus de FB13 die eerder kuren vertoonde maar eens onder handen genomen. De potnagels in de traps zaten wat los, die heb ik verwijderd en vervangen door RVS M5 boutjes. Verder de contactvlakken even goed opgeschuurd en met wat WD34 ingespoten. Butternut HF5B uit de mast gehaald en de Fritzel FB13 teruggezet. Wat een plaatje he?

2014-06-14 FB13 in de mast

Antenne analyser eraan en waarempel helemaal goed. Op 10m een dip op 28.500 en SWR beter dan 1:1.5 van 28 – 29+ MHz. Top! Op 15m zit de dip wat hoog, rond de 21.300 MHz. Van 21.150 – 21.450 nette SWR beter dan 1:1.5, onder in de band loopt de SWR op tot 1:1.5 maargoed, ik ben niet erg actief op 15m (maar wat niet is kan nog komen natuurlijk). Op 20m ook perfect, een dip rond de 14.200 en SWR 1:1.5 over een bandbreedte van 300 MHz van 14.050 – 14.350. Kan niet beter.

Even uitgetest met de eindtrap aan, antenne geeft geen krimp. Ik werkte in een pile-up op 14.220 na één keer roepen 9K2KCBB dus dat werkt wel (zaten honderden stations te roepen). Ik ga, als ik een keer tijd heb, een director ophalen in Venlo. Mijn plan is om er dan een FB23 van te maken maar de “eind tips” voor 20m wil ik naar elkaar toevouwen zoals bij een Moxon. Pakt ie wat minder wind en ziet het er net even wat compacter uit. Het onbreekt me even aan tijd op het moment, maar over een paar weekjes lekker vakantie. Ander plan is om een dunne (15mm) reflector én director voor 10m bij te plaatsen op een lichte beam. Ik heb nog een GB 3 elements Yagi voor 10m liggen, dus materiaal is er. Ben er nog niet uit…

Geef een reactie

