L-tuner blijkt ook T-tuner HI

Nou, de UPC unique wire tuner is binnen, wat een PRACHTIG ding. Ga ‘m volgende week eens proberen. We gaan met de caravan nog een midweekje weg. Het weer wordt niet geweldig, maar ik hoop dat het in ieder geval een beetje droog is. Deze tuner is bedoeld om rechtstreeks een antennedraad aan vast te maken, met het L/C circuit kun je ahw verschillende mono band end-fed aanpassingen maken (dat is immers ook een L/C circuit maar dan met vaste spoel en capaciteit). Het zal niet zo druk zijn op de camping, dus ik neem een kilometer draad mee, die stop ik in mijn 10m GFK hengeltje en vanaf de top van dat hengeltje trek ik de draad wel ergens een boom in. Bedoeling is om een meter of 17 te gaan spannen en dan eens kijken of ik dat aan de praat krijg op 40m. Er is wel veel storing op het lichtnet van de camping, maargoed, het gaat even om het experimentje. De tuner zet ik in een plastic bak onder de caravan vlak bij het mastje waar de draad in gaat.

Op de foto’s die ik eerder publiceerde, was te zien dat er ook nog twee door knob condensators inzaten. Ik dacht dat dat een modificatie was b.v. om wat extra capaciteit parallel bij te schakelen, maar het is ingenieuzer dan ik dacht. In mijn tuner zitten drie door knobs, volgens mij van 100 pF elk. Ik kan met twee handig stekkertjes één, of twee parallel of alle drie de deurknoppen inschakelen. Die worden bijgeschakeld tussen de variabele C en de rolspoel. In het begin begreep ik het niet zo goed, maar toen ik vanavond mijn vraag stelde op 80m (o.a. met PA3CRS) kon ik ‘m eigenlijk zelf beantwoorden. Je kunt nl. dmv stekkertjes ook kiezen of je na de ingang de rolspoel krijgt en dan de variabele C naar massa of vice versa. Zo ben ik het gewend van de mono band end fed aanpassing maar het stekkertje zat andersom; dus eerst de variabele C en dan de rolspoel naar massa. Wanneer je in het midden een van die L/C kring een vaste C zet, heb je dus eigenlijk een T-circuit waarvan de uitgang niet instelbaar is. Zo heb ik mijn Ameritron tuner bij voorkeur ook ingesteld; de uitgangs C op maximale capaciteit, dat schijnt de hoogste efficiency te geven (zie ook het ARRL artikel “Getting the most out of your t-network antenna tuner” (http://www.arrl.org/files/file/Technology/tis/info/pdf/9501046.pdf). Een hele slimme “fabrieks modificatie”; op deze manier heb je dus een L/C tuner, maar ook een T-tuner (met vaste uitgangscapaciteit). Ik moet me nog even verdiepen in de voor- en nadelen van beide types, maar ik weet dat Frits PA0FRI daar het één en ander over geschreven heeft, dus dat gaan we eens even rustig bekijken. Wordt vervolgd.

Geef een reactie

