VE9OX (Canada 6300 km) op 80m!

Woensdagavond had ik even het “rijk alleen” en kon ik weer eens even lekker spelen met mijn FTdx-3000. Eerst heb ik even op 40m wat verbindingen gemaakt, gewoon binnen Europa even een praatje maken met diverse stations. De bandbreedte heb ik inmiddels weer op 200 – 2k9 Hz staan ipv 100 – 3k Hz of 3000WB (wide band). Om één of andere reden hou je dan (te) weinig prik over in het hoog. Dat ligt volgens mij niet aan de Procaster microfoon, die klinkt echt niet dof en is zelfs mooi gedefiniëerd, ik denk dat wanneer er met een breder spectrum wordt uitgezonden, dit ten koste gaat van het hoog. Dat is met de parametrische EQ wel weer te corrigeren, maar tijdens de eerste twee QSO’s die ik maakte kreeg ik zeer veel lof over de audio, volgens mij had ik de bandbreedte toen op 200 – 2k9 ingesteld en verder geen poespas. Ook deze avond kreeg ik weer complimenten, één station merkte op dat er nog steeds wel iets meer hoog in mocht. Ik heb nu de EQ toch aan staan met een lichte dip in het laag en een lichte boost in het hoog. Volgens tegenstation nu perfect.
 
Toen 40m dicht ging, heb ik een tijdje op 3.789 gezeten samen met een Europees DX clubje. Ook zei bevestigden dat de signaalsterkte en de audio prima was. Leuk: mijn 80/40 end-fed werkt dus ook op 80m prima. Bestaat nu uit 20m draad, dan een zelfgemaakte 40m trap (7 uH spoel van 1.8mm draad en een 15 kV 68 pF door knob condensator), daarna nog zo’n 10m draad waarvan het laatst deel dubbel uitgevoerd en als V weggespannen. Een tijdje met 400W geprobeerd, antenne geeft geen krimp, gaat prima. John (M3PKP) werkte met een full-size vertical en roept af en toe naar DX. Waarempel kwam VE9OX retour en die heb ik even kunnen werken. Voor de oldtimers misschien de gewoonste zaak van de wereld, maar voor mij weer een mijlpaal. Met mijn veel te laag hangende “cloud burner” hoor ik meestal geen DX (Japan e.d. kan ik vaak net niet nemen) dus kan ik het ook niet werken. Nu ging het wel, het station zat diep in de ruis maar dankzij de DNR van de FTdx-3000 icm een wat kleinere bandbreedte en een licht IF shift ging het perfect. Leuk… dat smaakt naar meer HI.

2 thoughts on “VE9OX (Canada 6300 km) op 80m!

    • Hoi Bas, ja leuk he? Probleem bij mij is dat ik, wanneer er DX hoog in de 80m zit, ik het DX station vaak niet kan nemen. Het heeft dan ook geen zin om te roepen. Deze keer was het wel raak. Ik heb ook het idee dat deze antenne het prima doet qua ontvangst. Voorheen zat ik eigenlijk altijd met antennes waar de laagste band 40m was (soms zelfs 20m). Impedantie kreeg ik met een LC tuner dan vaak nog wel naar 50 Ohm op 80m, maar als de antenne dan ook nog relatief laag hangt (12m hoogte) dan heb je echt zo’n laag rendement dat je een beschamend signaal neerzet. Moet je je call 14x herhalen om een QSO in het log te schrijven. Nee, dan maar een bandje hoger. Deze antenne doet het ronduit goed op 30m. Die extra 10 – 12 meter draad maken toch echt wel verschil. De spoel van de 40m trap is van lekker dik draad (1.8 mm) en heeft een diameter van 50mm, heb je iets minder efficiency dan 40m draad, maar ik heb het idee dat dit nog heel aardig gaat. Qua TX kan ik een tandje bijzetten, maar qua ontvangst moet je het toch gewoon van de antenne hebben. Ik heb het idee dat ik nu toch net wat meer hoor dan voorheen, de FTdx-3000 zal daar wellicht ook nog een steentje aan bijdragen. Alle kleine beetjes lijken te helpen dus wellicht kan ik nog vaker eens wat DX werken op 80m.

Geef een reactie

