Afstellen Butternut HF5B

Nou, de HF5B leek het wel aardig te doen dus ik heb de FB13 even uit de mast gehaald om beïnvloeding te voorkomen. Ook de HF5B wat omhoog geschoven zodat ik ‘m nu ook kan draaien (kwam anders tegen de 80/40 end-fed draad aan). Een scan van 13 – 31 MHz leerde dat er weinig meer van klopte, jammer. Eerst maar eens wat boutjes nalopen. Hmmm… de helft van de boutjes waren niet goed aangedraaid, dat kan al voor rare metingen zorgen. Na het aandraaien van de boutjes zach het er al beter uit, duidelijke dips rond 20m, 18m, 15m, 12m en 10m. HF5B all

Ik ben begonnen bij 20m. De dip was te laag dus moest omhoog, in de handleiding staat dat je de grote “schuiftrompet” op straler en reflector dan korter moet maken. Toen ik het eenmaal een beetje goed voor elkaar had, week het wel erg af van de handleiding en dat vond ik toch wel vreemd. Na wat ronddraaien bleek de dip opeens ook weer VEEEEEL te hoog. Hmmm… waarschijnlijk toch ergens een boutje of klemmetje dat niet goed vast heeftgezeten. Ik had bij het RVS paleis mooie nieuwe M3 hardware besteld, dus ben begonnen met boutjes te vervangen die ik moest afstellen. De bestaande boutjes waren oud en hadden een schroevendraaier gleuf, niet erg handig. Sommige boutjes zijn volgens mij niet eens van RVS of misten gladde ring etc. Ik heb boutjes met Imbus kop dus dat veel fijner. Ook 1000 gladde ringen, veerringetjes én 500 moertjes dus kan wel even vooruit HI. Het begon waarempel lekker weer te worden, dus heerlijk op het dak: paar boutjes vervangen en even afstellen, meten en weer opnieuw het dak op. Ik heb inmiddels al heel wat (maar lang nog niet alle) boutjes vervangen. Is bizarre en complexe antenne, maar langzaam maar zeker begin ik er toch wel wat van te begrijpen geloof ik. Enfin, op 20m is de SWR niet denderend, maar mijn ACOM 1011 kan dit nog wel aanpassen dus who carez.

HF5B 20m

Op 18m was de dip wat te hoog, ondanks dat de handleiding er niet veel over zegt (of ik heb niet goed gelezen), leek het me goed om de lengte tussen de spoel en de condensatorbuis wat te vergroten. Het is wat beter geworden maar de echte dip zit nog wat te hoog geloof ik:

HF5B 18m

Op 15m was de SWR eigenlijk al midden in de band goed. Bandbreedte laat wat te wensen over maargoed, je kunt niet alles hebben.

HF5B 12m

Helaas op 10m is de dip nog te laag. Je kunt 15m en 10m niet apart afregelen volgens mij. Ik ga het straks misschien nog even proberen of een andere keer.

HF5B 10m

Ga nu eens even luisteren of ie het een beetje doet én of er iets van het richteffect te merken is. Op 20m wordt 3dB gain geclaimd en een V/A verhouding van 20 dB. Lijkt me erg sterk maar je weet het maar nooit. Op de andere banden (behalve 18m) zou de gain zelfs 5 dB zijn, dat lijkt me vrijwel onmogelijk maar zelfs al is het ergens rond de 3 dB dan is dat toch mooi meegenomen en altijd beter dan de FB13 met 0 dBd gain. Wordt vervolgd!

Geef een reactie

