FT-2000 verkocht!

De kogel is door de kerk, er komt een andere transceiver. De FT-2000 heb ik voor een scherpe prijs te koop gezet en was ik 2 uur later kwijt. Dat was wel even slikken want ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan, maargoed, ik heb de beslissing genomen dus vooruit maar. Ik vond én vind de FT-2000 nog steeds een GEWELDIGE set voor het geld. Bediening is superfijn en ook de ontvanger vind ik heel fijn om naar te luisteren. Set heeft vele opties, o.a. 4 kHz bandbreedte (RX én TX!), ingebouwde voeding, voice recorder etc. Een zeer complete set die je doorgaans voor rond de 1500 kunt kopen. Als je kijkt wat je voor dat bedrag krijgt, is er geen competitie. Ja de Sherweng cijfertjes zijn niet zo goed wanneer je op een ramvolle band wilt contesten, maar voor “normaal gebruik” een heerlijk radio die er ook nog eens schitterend uitziet (het oog wil ook wat: impact = vorm x inhoud).

Ik kan dus nu verklappen wat het gaat worden. Afhankelijk van de keuze moet ik eigenlijk nog even doorsparen. Ik kan via via tijdelijk over een FT-950 beschikken, maar ik zit nu naar de FT-897D te luisteren en dat gaat eigenlijk ook prima. Mensen die mij kennen, weten het vast al, het wordt OF de Yaesu FTDX-1200 OF FTDX-3000.

FTdx-1200_FTdx-3000_11mag2013

Eigenlijk ben ik daar ook al wel uit; zoals ik er nu over denk, wordt het de FTDX-3000:

ftdx3000

De FTDX-3000 heeft een real-time bandscope (ook full-screen sinds nieuwe firmware!), De FTDX-1200 moet je handmatig verversen en tijdens het verversen is er geen RX. Ook heeft de 3000 een ingebouwde USB interface (voor CAT én audio in/uit), CW (en ik dacht ook RTTY en PSK31) decoder en aan de achterkant ook de normale cinch stekkertjes om de PTT voor eindtrap op aan te sluiten. Ondanks dat ik de “Sherweng cijfertjes” prima kan relativeren (bij “normaal gebruik” heb je geen superspecs nodig), vind ik het best leuk om ook eens iets te hebben dat wat hoger in de ranglijst staat. Ik ben m.n. benieuwd of dat nou echt verschil maakt tussen wél en niet horen. Ik denk van niet, maar ik wil het toch graag eens zelf ervaren. De DSP technologie in (ik neem aan beide) transceivers is ook weer van een nieuwe generatie en schijnt echt heel goed te werken. de DNR onderdrukt niet alleen een bepaalde audio frequentie (en dus ook die frequentie in het signaal dat je wilt horen met als resultaat een vrij doffe onduidelijke audio), maar doet dat echt op een slimme manier; “kijkt” waar het signaal zit en lijkt dat deel van het spectrum omgemoeid. De demo’s op YouTube zijn veelbelovend, ik wil dat gewoon zelf eens ervaren.

De FTDX-3000 heeft, net als de FTDX-5000, een dubbel conversie superhet ontvanger met eerste IF op 9 MHz. Op de band boven de 40m zou er dus sprake zijn van “down conversie” en ook dat (don’t ask) zou beter zijn. Vraag me niet hoe het zit, maar dat schijnt ook dat door die 9 MHz de roofing filters heel goed (scherp) kunnen zijn. Ik zal het me eens uit laten leggen door zendmaat Frans PE0F, die snapt dat soort dingen wel. Of hij nog met me wil praten dat weet ik niet, in het lijstje van de ARRL (QST product reviews) staat de FTDX-3000 nl. één plaatsje hoger dan de KX-3 die Frans heeft HI (http://www.remeeus.eu/hamradio/pa1hr/productreview.htm). Maargoed, dat zijn maar cijfertjes en bovendien op een andere kolom gesorteerd staat iets anders weer hoger.

FT-DX-1200

De FTDX-1200 heeft een triple conversion superhet ontvanger met eerste IF op 40.455 MHz. Dat is dus een “up conversion” behalve voor 6m (denk ik). Bovendien kom je in drie stapjes tot het uiteindelijke hoorbare resultaat en niet gehinderd door enige kennis van zake denk ik wel te mogen concluderen dat het beter is in zo min mogelijk stapjes. Kenners schrijven dat de FTDX-1200 ontvanger specs nagenoeg gelijk zijn, maar ik vraag me af of dat werkelijk zo is. De “cijfertjes” waar ARRL en Sherwood Enginering op test, staan juist niet in de specs. Ik denk dat Yaesu deze keer wel zo verstandig is geweest om het goedkopere model geen betere specs mee te geven dan het duurdere model, bij de FT-950 en de FT-2000 was dat feitelijk wél het geval (FT-950 had betere ontvanger). Ik heb wel een testrapport van de FTDX-1200 gevonden, ga ik nog eens rustig vergelijken met de FTDX-3000 maar in mijn achterhoofd weet ik eigenlijk al dat het de die laatste gaat worden.

Ach en als het allemaal erg tegenvalt, dan koop ik gewoon weer een FT-2000 HI. Nog even één plaatje om afscheid te nemen… snif…
??????????????????????

Geef een reactie

