Butternut HF5B geplaatst

Mijn Heathkit SB-200 is van eigenaar gewisseld, OM Stef ON5YA gaat er mee aan de slag. Van Stef kreeg ik weer iets leuks als inruil; een Butternut HF5B. Stef had ‘m bijna compleet gemonteerd meegenomen, dus ik kon de verleiding niet weerstaan om ‘m toch nog even op te hangen. Ik heb al wat metingen gedaan en ondanks dat ie nog niet helemaal goed afgesteld is, zijn de signalen op vrijwel alle banden 2 S-punten harder dan op de FB-13, toegegeven, eigenlijk ook nog niet goed is op 15 en 20 (moet de traps nog schoonmaken). Geen eerlijke vergelijking dus, maar de eerste indruk is positief.

DSCF0175S

Deze HF5B zou 3 dBd gain geven op 20m en een F/B van 20 dB (de FB13 heeft -0.5 dBd omdat ie door twee spoelen is ingekort en F/B ratio van 0 dB), op 15 en 10 meter zelfs bijna 6 dB en ook een F/B ratio van 20 dB. Helemaal niet verkeerd dus. Als bonus werkt de straler ook nog als dipool voor 12 en 17 meter en ondanks dat ik daar nooit iets doe, is het natuurlijk een leuke optie. Stef bedankt en veel succes en plezier met de SB-200. Had je nog kersen gekocht? We spreken elkaar nog!

2 thoughts on “Butternut HF5B geplaatst

  1. Hey Pleun,

    Nou, je gaat wel hard. Ik ben nog niet thuis en de antenne is al up en running. Zoals ik al zei heb ik er dagen aan afgesteld zonder bevredigend resultaat. Fijn dat het bij jou lukt (zal wel aan je 4°verdieping liggen denk ik). De sb200 heeft zijn plaatsje al gekregen al is dat momenteel nog louter decoratief.
    De kersen daarentegen zijn al lang verorberd (waarschijnlijk reeds voor je de HF5B afgesteld had). Heerlijk toch het fruit uit het Land van Maas en Waal. Nog veel plezier met de antenne.
    Als je ooit je Acom zou verkopen geef me dan maar een seintje😉
    Stef

    • Hallo Stef,
      Ik heb al wat metingen gedaan. Ik krijg de antenne zowieso getuned op alle banden met de AT van de FT-2000. Dat zegt niet zoveel, maar wel dat de SWR op alle banden beter is dan 1:3 en dat is hoopgevend. Voor mij is 20/15/10 het meest interessant. Ik overweeg om de 18/12 meter spoel en condensator (tijdelijk?) te verwijderen zodat dat in ieder geval geen factor meer is bij de afregeling. De grote hairpin heb ik zojuist even een stukje teruggesteld en tot mijn verbazing had ik een prachtige dip midden in de 20m band. De SWR op de hele 20m band is beter dan 1:2 dus dat geeft de burger moed. Nu wat rommelen aan de 10m hairpin, was mijn dip op 20m én 18m weer helemaal verdwenen. Het beugeltje van de 20m condensator (het buisje) bleek niet zo goed vast te zitten. Ik vind het een hele wonderlijke antenne, maar ik heb er wel zin in om er wat tijd in te investeren. Ik heb daarom nieuwe RVS M4 boutjes, moertjes en (borg)ringen besteld en ga alle bevestingen een beetje schoonmaken en opnieuw vastzetten. Ik houd dan de maten aan in de handleiding, eens kijken wat het dan doet. Vanaf dat punt proberen aan te passen. Ik lees verschillende reacties over deze antenne. Als je puur de “vlinder” modelleert in MMANA (alleen de straler) krijg je resonantie rond de 25 MHz @ 200 Ohm en een flinke bandbreedte. Ik geloof wel dat dit goed kan werken op 10 en 15 meter. Op 20 zal het een compromis zijn, maar omdat er twee elementen zijn, zal het waarschijnlijk net iets beter werken dan een FB13 (die op 20m ook -0.5 dBd geeft). De 3dBd gain op 20m en 6dBd gain op 15 en 10 daar geloof ik niet in, maar ik verwacht toch wel dat de antenne op 20m net iets beter zal werken als een dipool door enige V/A verhouding én een paar dB gain. Op 15/10 zal het zeker beter werken dan mijn FB13. Kortom: leuk speelgoed en de komende week wordt het weer mooi weer dus kan ik eens lekker aan de slag HI.

Geef een reactie

