Holiday end-fed werkt!

Vandaag de holiday end-fed opgebouwd, staat mooi achter de caravan met voet op 1m hoogte aan het fietsenrek vast, voedingspunt op zo’n 3m hoogte. Ondanks onvoorstelbaar veel storing (S9+) toch drie puntjes weg kunnen delen in contest op 20m aan HG7T (Hongarije), EM5HQ (Oekraïne) en ES5RW (Estonië) met 100W output.

Toen maar eens aan het stoeien gegaan met HRD en digitale modes. Aanvankelijk leek mijn FT-897D geen output te geven ondanks dat de computer wel output gaf, vreemd. De handleiding bood uitkomst; ik had de transceiver op standje USB staan, maar dan wordt alleen het signaal via de microfooningang doorgegeven. Voor signalen die via de data connector binnenkomen moet je als mode “DIG” kiezen. In menu 38 kun je vervolgens kiezen om wat voor soort digitale mode het gaat. Voor PSK op 20m moet dat zijn “PSK31-U”. Probleem opgelost. Toen de output van de computer even flink teruggeschroefd zodat de ALC netjes was en vermogen teruggezet naar 25W. Ik had al eens eerder PSK bedreven met HRD maar het was nog wel onwennig. Desondanks verbinding gemaakt met SV7JLA (Mihalis uit Griekenland) en IW3IEH (Valencio uit Italië).

Ik ben niet dol op die digitale modes, maar met zo ontzettend veel storing is het toch wel weer fascinerend (en leuk) dat je toch nog een goede verbinding op kunt zetten. Straks nog even proberen. Ik verdenk trouwens mijn actieve digitenne antenne-tje op 2m afstand van het voedingspunt. Ga straks even uittesten of dat veel uitmaakt.

So far so good! Straks nog even spelen HI.

2 thoughts on “Holiday end-fed werkt!

  1. Het hoge stoorniveau komt mij bekend voor. Op internet kan je daar en daar lezen en zijn (you tube) dat een goed mantelstroomfilter deze storing aanzienlijk kan verlagen. Uit ervaring kan ik zeggen dat het de poging waard is, bij mij hielp het in veel gevallen prima. Ik heb een mantelstroom filter gemaakt door met de RG58 antenne kabel ongeveer 12 windingen op een FT240-43 kern te leggen. Dat gaat overigens makkelijker met 50 ohm teflon coax omdat die een stuk dunner is. Ik heb het gebouwd in een kunststof kastje met 2 PL pluggen. Het kastje ligt binnen (houd ik de pluggen droog!) waar de kabel de muur door komt en van daar nog een meter of 6 naar de set. Overigens ook goed tegen inspraak, en dat is ook mooi meegenomen.
    Groetsz,
    Jan PA0DMM

    • Ik heb, direct na constateren van de storing, al zo’n mantelstroom filter gemaakt. Ook met een FT-240-43 kern en 2 x 6 wdg. Helaas maakt het nauwelijks verschil. Ik heb het idee dat de vuiligheid op de netspanning zit (PLC) en dat krijg je er niet zomaar uit.

Geef een reactie

