Bijzonder 2m momentje…

Ik had een CAT + PSK31 kabeltje besteld voor mijn FT-897D voor op vakantie. Niet dat ik zo dol ben op digitale modes, maar op vakantie is er tijd genoeg om daar eens mee te rommelen dus leek me wel leuk. Ik was daar gisterenavond mee aan het rommelen en de interface werkte, na installatie van de drivers, binnen 5 minuten met Ham Radio Deluxe 5.x. Perfecto! Omdat ik geen HF antenne aan de FT897D had hangen, maar even wat geluisterd om 2m. Op 145.700 hoorde ik een rondje amateurs praten met wel een behoorlijk  Noordelijke tongval. Toen ik vroeg om welke repeater het ging, kreeg ik te horen dat het ging om het 2m relais van Heerenveen!! Ik kreeg deze repeater met S6 binnen!

Wanneer ik praatte, moest ik het begin van de doorgang het tegenstation even missen omdat een andere repeater de boel plette, ik meende “DTC” te horen en dat blijkt te kloppen; PI3DTC (Doetinchem) zit op dezelfde frequentie en kwam S9+10 binnen. Wow wat een signalen. Aanvankelijk dacht ik dat de condities zo goed waren, dat de Friese stations wellicht op de ingang van een andere (Duitse?!?) repeater binnenkwamen, maar dat bleek toch niet het geval. Op een gegeven moment had ik PI3DTC met S9 en Heerenveen met S6. In nog geen kwartier zakte de signalen uit Heerenveen naar S1 en S0, nog wel verstaanbaar, maar met ruis.

6 S-punten minder…. Dat is 36 (!!!) dB… De condities (tropo of misschien toch Es??) zorgden dus voor een vermogens versterking van 4000x !!!! (30 dB = x1000, 6dB is x4), nou laat het 1000x geweest zijn, nog bizar. Van 10W naar 10kW… simpelweg door condities. Er zullen ongetwijfeld weer amateurs zijn dit dit al tientallen malen hebben meegemaakt, maar ik vond het toch wel weer heeeeeeel bijzonder….

One thought on “Bijzonder 2m momentje…

  1. Hallo Pleun, ja vroeger (ahum) toen we als C-gelicenseerden niet uit mochten komen op HF wel wat op 2m repeaters gedaan als er geen 6m condities waren. Dit soort dingen regelmatig meegemaakt, vooral als je mobiel bent heel erg leuk. Je spreekt dan heel Nederland door. Zelfs wel “DX” gesprek gehad met een station uit Noorwegen op de repeater van Groningen. 73, Bas

Geef een reactie

