Antenne perikelen…

Vrijdag ff een Diamond V-2000 opgehaald, dinsdag een Fritzel FB13, vandaag geplaatst! Het topje van de V-2000 zit EXACT op 4,99m vanaf het punt waar de constructie het dak snijdt, da’s toch ook sterk he?… Ongeveer dan hoor, kan ook een half metertje meer zijn HI.

???????????????????????????????

In het weekend heb ik, gewoon met spulletjes van meneer Gamma, full size 6m radialen gemaakt voor de V-2000. Dat is goed gelukt, maar de SWR is niet geweldig; optimum ligt veel te hoog. Ik las ergens dat de Amerikaanse V-2000 uitvoering bedoeld is voor 52 – 54 MHz, nou dat is dus te merken. Ik wist nog van mijn vorige V-2000 dat de dip te hoog laag (waren toen radiaaltjes van iets minder dan 1,5), ik had ze daarom deze keer lekker lang gemaakt (1,65m) maar helaas; de dip ligt even onder de 52 MHz. Radialen verlengen (nog 20cm buis met slangenklem vastgezet) lijkt niet/nauwelijks te helpen; de straler moet gewoon langer. Het staat nu even, maar in de vakantie ga ik het eens van binnen bekijken. De SWR op 2m is nu ook niet geweldig trouwens; door de lange radialen ligt SWR optimum helemaal onderin rond 144 MHz. Hmmm… Misschien toch overwegen om gewoon een 6m GP op de schoorsteen te zetten OF toch maar iets horizontaals richtbaars.

Het idee met de Fritzel FB13 is om daar nog haaks een aparte boom onder te zetten van ong. 2m lang met een reflector en een director voor 10m. Heb ik een 20/15m dipool (goed zat) en een 3-elements yagi voor 10m. In het verlengde daarvan heb ik wel zitten denken om op 10 – 20 cm afstand van de FB13 een straler voor 6m te monteren die wordt gevoed volgens “open sleeve” principe; dus via de FB13. Ben benieuwd of dat gaat lukken. Zou leuk zijn! Dan zet ik daar ook nog een director voor en reflector achter en dan is het feest compleet. Of het allemaal lukt deze vakantie dat weet ik niet, maar het plan lijkt me best goed en redelijk uitvoerbaar.

???????????????????????????????

De FB13 zelf is overigens ook nog niet goed; mooie dip iets onderin de 10m band (28.250) dus dat moet wat omhoog. Op 15m is geen echt dip, wel eronder (18 MHz) en flink erboven (22 MHz). Lijkt beetje op hoe mijn FB23 in het begin reageerde (ik zal nog eens teruglezen), zal de traps wel eens mooi schoonmaken en servicen. Op 20m is ook een dip, maar juist heel hoog in de band (eigenlijk 14.5 MHz volgens de RigExpert AA-54). Wat dan wel weer leuk is, is dat de Acom 1011 zich er NIETS van aantrekt; ik kan de antenne gewoon met de EINDTRAP (ja u leest het goed!) tunen; de set ziet dan gewoon 50 Ohm (metertje links dood in de hoek) en de eindtrap had, ik dacht op 15m, maximaal 30W reflected power bij 400W uit, nou prima toch? Ook op 20m en 10m gewoon prima te werken dus zonder antenne tuner, de Acom 1011 kan prima uit de voeten met een misaanpassing van 1:3, handig hoor.

Geef een reactie

