FT-897D in da house…

Tja… eerlijk is eerlijk, het blijft een charmant apparaatje, de FT-897D. Gisterenavond opgehaald van de 1e eigenaar, setje is uit 2010 en verkeert in nieuwstaat. Ik had al een FT-450D voor vakantie en daar ben ik ook wel dol op: heeft IF DSP én een tunertje ingebouwd en hoewel je daar geen wonderen van moet verwachten, werkt dat toch heel behoorlijk en heeft de FT-897D die features niet aan boord. Ik heb in 2009 een FT-897D gehad en was helemaal niet tevreden over de prestaties op HF. Pas veel later realiseerde ik me dat ik eigenlijk nooit iets met de (LF) DSP functies heb gedaan en zelfs de IF shift nooit heb gebruikt (kon ik niet vinden, blijkt gewoon kwestie van RIT knopje even 2 sec. indrukken… tja…).

FT-897D

Ik ben behoorlijk tevreden over de FT-450D op HF, maar nadeel is natuurlijk dat die set alleen voor vakanties (ong. 3 weken per jaar) uit de kast komt, verder doe ik er niets mee. Voor 2m heb ik niets in mijn shack en de FT-897D is daarom toch wel aantrekkelijk; kan ik als 2m/70cm station gebruiken in de shack en op vakanties op HF en 6m. Ik zit er nu al een tijdje te luisteren, heb IF shift wat omhoog gezet en merk meteen dat dat een behoorlijk verschil maakt (klankkleur iets warmer). Ik heb ook wel een beetje gehoord wat me toen niet beviel, maar ik denk anderzijds dat de set goed genoeg is voor op vakanties dus ik vrees dat de FT-450D er vroeg of laat aan zal moeten geloven. Eerst eens even goed met elkaar vergelijken, ik ben van plan om ook wat vergelijkingsfilmpjes op YouTube te zetten.

2 thoughts on “FT-897D in da house…

  1. pleun ,

    heb je al side by side getest/vergeleken ??

    mocht je ft450 nog een nieuw baasje nodig hebben ………

    73 Roy de pd8rw

    • Hoi Roy,
      Nee, nog niet side-by-by vergeleken. Ik heb wel regelmatig even (‘s-avonds) met de FT-897D op HF geluisterd en ik denk dat ik wel weet wat me destijds niet aanstond. Het blijft op enkelzijband toch wat “ruiserig” klinken, voor mijn gevoel is dat met de FT-2000 en de FT-450D echt minder. Ik denk echter niet dat het het verschil maakt tussen wel/niet horen, maar het is mij wel duidelijk dat ik liever naar de FT-450D of de FT-2000 luister. Dat gezegd hebbende, denk ik dat de FT-897D voor mijn vakantie (2 weken per jaar) zondermeer volstaat. Ik moet me daar psychologisch nog even overheen zetten, maar mezelf kennende is de kans groot dat de FT-450D t.z.t. wel in de verkoop gaat. Met gepaste tegenzin, want nog steeds denk ik dat de FT-450D op HF een veel betere radio is dan de FT-897D.
      Rgrds, Pleun (PA3HHO)

Geef een reactie

