Nou dat wordt 'm dus niet…

Eergisteren de DBX 286S ontvangen en gelijk uitgetest, ik zal u niet onnodig lang in spanning houden: dat wordt ‘m dus niet! De preamp is OK (niet fantastisch) maar m.n. de compressie valt me erg tegen. Ik was gewend aan de compressie die ik uit de 166 en 266 series van DBX haalde, maar die sound zit dus NIET in de 286S. Compressie is ook maar beperkt regelbaar; intensity (ik gok een een combinatie van compressie ratio en threshold ) en density (rare kreet, het is nl. een combinatie van attack en release), misschien is dat het punt maar een lekkere “vette” voice over kreeg ik niet en transparant kan ik de compressor al helemaal niet noemen. De laag en hoog enhancer werkte op zich prima maar ook daar miste ik een beetje de “sprankel” in het hoog bij wat meer compressie. Nee, het was het gewoon niet of misschien waren mijn verwachtingen te hoog.

Dat het wel kan met beperkte regeling bewijst Presonus, op mijn StudioLive 16.0.2 mixer zit ook een compressor met slechts 3 knoppen (threshold, ratio en combinatie van attack/release) maar dat klinkt wél prima. Nouja… jammer dan. Ik had het apparaat bij Thomann besteld en ik kan ‘m gewoon weer terugsturen. Kost 15 Euro verzendkosten, dat zie ik dan maar als “huur” c.q. “leergeld”. Ik wilde eigenlijk mijn Behringer DEQ2496 in de insert loop van de DBX 286S hangen, maar dat feest gaat nu ook niet door. De Procaster rechtstreeks in de FT-2000 gaf met wat EQ eigenlijk een prima resultaat dus de DEQ2496 gaat er ook weer uit. Tot zover de eSSB experimenten HI.

Geef een reactie

