Yaesu MH-67 versus MH-31 microfoon

Mijn Yeasu FT-450D werd standaard geleverd met een (dynamische) MH-31 microfoon. De eerste versie FT-450’s (niet de “D-versie”) werd geleverd met een MH-67 (electred condensator)  en die volgens mij ook o.a. bij de FT-897D werd (en nog steeds wordt?) geleverd. Zo op het eerst gezicht lijkt de kwaliteit van de MH-31 beter dan de enigszins “flimsy” MH-67 maaaarrrr… veel FT-450(D) gebruikers vind de combinatie met de MH-67 toch veel beter klinken dan met de bijgeleverde MH-31. Hilarisch genoeg blijkt dat de FT-897D juist beter klinkt met de dynamische MH-31. Of het waar is of niet, dat weet ik niet maar het is leuk om het eens uit te proberen.

MH67

Op eBay wordt vanuit China veel “OEM electronica” aangeboden tegen spotprijzen, zo ook een OEM uitvoering van de MH-67A8J microfoon. Er staat geen Yaesu op, maar het Vertex merkje is onmiskenbaar en de microfoon lijkt verder als twee druppels water op de echte. Voor nog geen $19 koop je een MH-67 incl. gratis verzending vanuit China en jawel, tot nu toe zijn al die envelopjes uit het verre Oosten netjes aangekomen en mocht dat onverhoopt niet zo zijn, dan hecht de verkoper vaak zo’n grote waarde aan zijn goede reputatie dat ze een nieuw exemplaar toesturen of een volledige refund geven na een bepaald periode. Je kan je daar echt geen bult aan vallen. Ik kocht mijn exemplaar bij eBay gebruiker “2010fancygift”, maar ze worden door veel meer eBayers aangeboden. Hier een link naar een recente advertentie: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300906461799

Ik ben van plan om, misschien pas in de vakantie, beide microfoons eens uitvoerig aan de tand te voelen. Eerst maar eens mbv de monitorfunctie van de FT-450D, ik zal proberen of ik daar op één of andere manier opnames van kan maken, dan laat ik het resultaat hier wel horen.

Geef een reactie

