DBX 286S besteld

Nou, het is er dan toch eindelijk van gekomen: ik heb een DBX 286S “channel strip” besteld; een microfoonvoorversterker in een 19″ behuizing. Ik vind het toch wel leuk om er eens mee te experimenteren en voor €189 (www.bax-shop.nl) kun je je eigenlijk geen bult vallen. De veelgebruikte Symetrix 528e kost immers bijna €1100 en dat vind ik toch echt een beetje te gortig. Er zit verder weinig tot niets tussenin. Ik was al bekend met compressors van DBX en die zijn werkelijk prima (eigenlijk zelfs wel “de standaard”) dus ik heb hoge verwachtingen van dit apparaatje.dbx286SWat heeft de 286S allemaal aan boord? Nou ten eerste een behoorlijk goede  microfoon voorversterker met behoorlijk wat gain, +48V phantoomvoeding tbv grootmembraan condensatormicrofoons én een 80 Hz laag-af (c.q. hi-pass) filter maar dat is niet alles. De strip heeft ook nog een eenvoudige maar doeltreffende en goed klinkende compressor aan boord. De DBX compressors waren vroeger al geliefd bij Hilversum 3 (m.n. Veronica DJ’s maar b.v. ook Tom Mulder) om stemmen – vaak in het extreme – op te dikken. Het gebruik van compressie brengt ook wat nadelen met zich mee, maar de 286S heeft alles in huis om dat te bestrijden. Zo is er nl. een de-Esser met instelbare frequentie; juist de letter “S” gaat heel overdreven klinken wanneer je compressie gebruikt, met de de-Esser is dat mooi te compenseren. Ook is er een enhancer voor zowel laag én hoog, m.n. die laatste heb je ook nodig wanneer je met compressie wilt werken; de frequenties van het signaal die doorgaans boven de threshold (drempelwaarde) uitkomen zitten vaak in het hoog en, in mindere mate, in het lage midden (hogere laag). Een gecomprimeerd signaal verliest daardoor altijd wat “sprankel” en wanneer de bron ook flink wat laag bevat, kan het zijn dat er ook wat diepte verloren gaat. Dit is te herstellen met een enhancer; vaak in het hoog niets meer of minder dan een shelving EQ vanaf een bepaalde mid-hoog frequentie en in het laag een boost ergens tussen de 80 en 100 Hz boost. Of ik die laatste veel ga gebruiken dat betwijfel ik, maar een beetje hoog recovery is meestal wel mooi. Aan het eind van de strip zit een gate/expander, eigenlijk een omgekeerde compressor. Een compressor zorgt er ook voor dat, m.n. wanneer er niet gesproken wordt, zachte achtergrondgeluiden harder worden weergegeven. Denk aan ventilator van set of eindtrap, of het tikken van een klok. Dat is natuurlijk bijzonder hinderlijk. Een gate is een soort geluidspoortje; alleen signalen die boven een bepaalde drempelwaarde komen, worden doorgelaten. Bij een gate is het echt wel/niet weergeven, een expander verzwakt signalen die onder de threshold zitten met een bepaalde ratio. Zacht wordt dus nog zachter en hard blijft ongewijzigd; relatief gezien krijg je dus meer dynamiek. Die truuk wordt in de muziekwereld ook gebruikt om opnames met weinig dynamiek wat op te krikken, maar b.v. ook toepast op drums en zoals gezegd in de broadcast wereld om hinderlijke achtergrondgeluiden te elimineren. Aan het eind van de strip zit de “make-up” gain, er is +10 dB te maken ter compensatie van de compressie (meestal ergens tussen 3 en 6 dB). Wat ook wel fijn is, is dat deze “master volume” van -30 tot +10 dB loopt, dus waarschijnlijk (ik weet het niet zeker) is het signaal zacht genoeg voor een normale microfooningang van een transceiver. In mijn geval gaat het signaal de MIC ingang aan de achterkant van van de FT-2000 in, deze heeft zowieso een gainstage minder dan de “normale” microfooningang.

Behringer DEQ2496

De 286S heeft een INSERT tussen de preamp en de effecten. Op dat punt hang ik de Behringer DEQ2496. Het bronsignaal wordt dus eerst versterkt, gaat daarna door de EQ’s van de DEQ2496 (die gebruik ik dus niet meer voor compressie!) en daarna door compressie, de-Esser en gate/expander, precies zoals het hoort. Nou… dat wordt weer lekker spelen. Eerst maar eens een beetje droog oefenen op de koptelefoon. Wordt vervolgd!

2 thoughts on “DBX 286S besteld

    • Hallo Frank,
      Ik kan je verzekeren dat DBX NIET hetzelfde is (klinkt) als Behringer! De meeste spullen die Behringer maakt, hebben een prima prijs/kwaliteit verhouding. Dat is niet omdat de kwaliteit zo goed is, maar omdat de prijs zo laag is. Mijn ervaring is dat je veel opties voor weinig geld koopt, maar veel van die opties zijn net niet goed genoeg om daadwerkelijk te gebruiken dus eigenlijk heb je er weinig aan. Dat wil niet zeggen dat alle apparaten van Behringer onbruikbaar zijn, in onze studio hebben wij bijvoorbeeld twee koptelefoonversterkers (19″) van Behringer die prima voldoen als je dat lat niet al te hoog legt. Als je wat meer kwaliteit wilt, moet je toch elders kijken. Even kort door de bocht: de compressors van Behringer die ik tot nu toe gehoord en gebruikt vind ik niet lekker klinken; kunstmatig, onnatuurlijk en traag. De DBX 160 serie is behoorlijk legendarisch en ik ben zelf bekend met de 166 en 266 serie, die vond ik altijd erg mooi en subtiel. Ik verwacht/hoop/denk dat de 286S ook een fatsoenlijke preamp en compressor en gate aan boord heeft. De rest is voor mij spielerij. Neen… DBX is echt niet hetzelfde als Behringer en eigenlijk is de 286S eigenlijk al spectaculair goedkoop als het daadwerkelijk een goede preamp is dus veel goedkoper hoeft wat mij betreft niet. Ieder zijn meug.

Geef een reactie

