FB33 als FB23 op het dak!!

Het was best aardig weer vandaag, dus mijn FB33 voor de helft opgebouwd, als FB23 dus: alleen de reflector en de straler. Ik heb de maten van de vorige eigenaar gewoon even gehandhaafd. Het is nog niet goed (zal ook eens wel in één keer goed zijn HI):

Fritzel FB23 SWR

Voor 20m zit ie te hoog in frequentie, dat is wel op te lossen: uiteindes iets langer maken. Voor 10m is ie ook wel goed geloof ik. Op 15m is het huilen met de pet op, ik snap niet zo goed waarom dat is, zal wel iets met de trap(s) aan de hand zijn (?!). Ik heb een berichtje op zendamateur.com gezet in de hoop dat er wat elmers zijn die mij een duwtje in de goede richting willen geven.

Fritzel FB23 RXZ

In het RXZ diagram heb ik gezocht naar punten waar X=0 en waar R=Z, dat is immers de plek waar resonantie zou moeten zijn. Uit het grafiekje meen ik op te maken dat er op 15 MHz “echte resonantie” is, én op 28.8 MHz. De rest zijn waarschijnlijk meetfouten OF de aluminium dakrand van de dakkapel resoneert via open sleeve principe ofzo?!?! Geen idee. Ik zie niet zo goed waar ergens in de buurt van 15m “echte resonantie” zit, ik hoop dat iemand op zendamateur.com forum er wel heil inziet. Ik vrees dat de traps open moeten, daar had ik nou eigenlijk net geen zin in…

De antenne staat op een aluminium (zelfbouw) driepoot op mijn dakkapel. Die heeft een aluminium rand van ong. 12m in U-vorm. Bij het draaien van de antenne merk ik dat impedantie én resonantiefrequentie verandert dus ik vermoed dat de alu dakkapel rand de boel beïnvloedt (was bij mijn H-dipool m.n. op 20m ook al het geval). Ik zit er aan te denken om die rand galvanisch te verbinden met de driepoot (niet gehinderd door enige kennis van zake hoor), misschien maar eens gewoon proefondervindelijk vaststellen of dat scheelt. Het regent op het moment weer, maar ik kan makkelijk op mijn “vierde verdieping” komen dus misschien eerst maar eens de traps van de straler van binnen bekijken en beetje oppoetsen. Ook bedacht ik met dat misschien de uiteindes van reflector en director (door vorige eigenaar) verwisseld zijn? Enfin, hebben we weer wat te puzzelen.

Op 10m net wel TI4FC gewerkt (Costa Rica, ruim 9000 km!!) met de FT-450D gewoon met 100W, het werkt dus wel. Tegenstation was met grote antennes aan het testen in zijn vakantiehuis waar hij 4 (!!) towers had staan van zo’n 150 – 200 voet hoog (45 – 60 meter!!). Hij had in totaal 4 beams voor 10m, nondeju er is altijd baas boven baas. Met de preamp aan (IPO off) kwam hij 5/9+ binnen met antenne op 270 graden. Op de zijkant VEEL zachter en op de achterkant S5 tot S7. Op 10m werkt ie dus wel. De director wil ik er in het voorjaar wel bijzetten, maar dan wordt het wel een erg groot ding. Ik overweeg om er alleen een director voor 10m voor te zetten van wat dunner buismateriaal maar dat zien we nog wel. Wordt vervolgd vrees ik HI.

2 thoughts on “FB33 als FB23 op het dak!!

  1. Hallo,

    Na het lezen van uw ervaringen met de FB23 weet ik nu zeker dat de vreemde SR waarden niet door een fout van mijzelf zijn veroorzaakt.
    Mijn FB23 heb ik ook exact opgebouwd zoals bij de vorige eigenaar.
    Mijn SWR is ook niet om vrolijk van te worden hij is op 14.000 1:1.2 maar schiet omhoog als je bijvoorbeeld naar de 14.200 gaat.
    Op de 10 meter band is hij ook niet optimaal 1:2.7 en op 29 MHZ is hij om te huilen.
    Mijn FB23 zit op een schuifmast en ik heb geen dakkapel dus dat kan het niet zijn.
    Heb hem geprobeerd te tunen maar volgens mij snapt mijn set hem niet en wordt de SWR niet beter.
    Kom wel S9 en radio 5 binnen, met 25Warr, in het zuid oosten van de VS en hetzelfde met 5 Watt in Spanje met de antenne precies de andere kant op gericht.
    Dus al met al doet hij wel iets maar is het minder dan mijn verwachtingen en wat ik had gehoopt.

    73 PD0RDH

    • Hallo OM. Zo te lezen gaat het om een gebruikte FB23. Laten we beginnen met 20m. De bandbreedte is daar beperkt (ik dacht SWR beter dan 1:2 over bandbreedte van 200 kHz) omdat er op die band per element maar liefst twee spoelen worden gebruikt; de spoel van de 10m trap én de spoel van de 15m trap. De elementen zijn ong. 7m ipv 10m, de efficiency zal daardoor iets (valt erg mee, 1 tot 2 dB) minder zijn dan een vergelijkbare full size 2-elements antenne, maar het offer dat gebracht moet worden is bandbreedte. Ik denk dat dat niet vreemd (en ook niet “fout”) is maar heel logisch. Als de antenne te laag in frequentie dipt, zouden de uiteindes iets korter mogen, ik schat dat 4 – 5 cm een nette dip geeft in het midden van de band. Werk je alleen maar spraak, dan zou ik proberen de dip zo rond 14.200 te krijgen, dan heb je toch redelijke “dekking” van 14.050 – 14.350. De SWR zou zelfs aan de randjes niet hoger dan 1:3 moeten zijn dus met de meeste interne tuners nog prima recht te breien. De hoge SWR op 10m is wel vreemd. Op 10m ligt de impedantie van een open dipool (dus ook de FB13 die ik later had) wat hoger dan 75 Ohm. Zoals gezegd kom ik boven het dak van mijn dakkapel altijd nog iets hoger uit. De director die de FB23 heeft, brengt die impedantie weer iets omlaag. Volgens mij heb ik uiteindelijk een hele nette impedantie gemeten op 10m van 46 Ohm. Daar gaat dus iets mis. Gezien het feit dat de antenne op 20m wél goed lijkt te werken denk ik dat de spoelen prima contact maken, maar dat er een probleem is met het capacitieve deel van de trap (de buis dus!). Ik vermoed dat de 10m trap zijn werkt niet goed doet, misschien zelfs helemaal niet. Die capaciteit doet op 20m niet/nauwelijks mee dus als de “buitenhuls” slecht contact maakt, merk je dat niet op 20m maar wel op 15m en 10m. Als ik jou was, zou ik de traps dus even loshalen en overal waar contact gemaakt wordt, de contacten even schoonmaken, even opschuren en een likje vet geven. Er zijn mensen die het leuk vinden om heel hun antene weer te laten blinken. Ik vind dat ook leuk, maar eerlijk gezegd veel te veel werk. Gewoon zorgen dat alles goed contact maakt, ook de “buis-in-buis” delen even goed schoonmaken en licht opschuren en moet je eens opletten hoe het dan werkt. Is misschien een uur of wat werk (best leuk om te doen) en ik verwacht dat de metingen heel anders zijn. Een antenne analyser is geen overbodige luxe bij dit soort problemen; b.v. die 1:3 SWR op 10m die je nu meet; wordt die veroorzaakt door te hoge of juist te lage impedantie? Is er wel een dip in de buurt van 10m? etc. etc. Gewoon even rondvragen op 10m, er zijn best veel amateurs die zo’n analyser hebben en je willen helpen (is ook leuk om te doen). Succes!