Nieuwe vakantieset!

Ik zocht nog steeds een vakantiesetje. Gisteren in Vianen even wezen kijken naar een FT-840 met 500Hz CW filter, maar daar had ik geen goed gevoel bij. De ontvangst klonk rommelig (kan ook aan de condities gelegen hebben?) maar de afstemknop ging heel zwaar. Dat kun je wel afstellen, maar de eigenaar had het benodigde imbus sleuteltje niet in huis dus dat vond ik toch een gok. Verder moest op LSB de IF shift op 9 uur staan, anders was de ontvangst niet te verstaan, ook vreemd. Ik vind het op vakantie ook leuk om naar LG en MG stations te luisteren maar daarvoor moet de FT-840 nog een optioneel 6 kHz kristalfilter hebben waar bijna niet aan te komen is. Kortom, ik heb ‘m laten staan.

FT-450D

Toen ik thuiskwam zag ik op marktplaats een FT-450D te koop staan in de buurt. Net een half jaar oud, nog met garantie en in hele nette staat. Toch maar even gaan kijken. Prijs was heel reëel en ondanks dat ik eigenlijk niet al teveel uit wilde geven voor een vakantiesetje, kon ik de verleiding niet weerstaan. Ik ben er ook SUPER blij mee, gisterenavond en deze ochtend even naar zitten luisteren en ik ben behoorlijk onder de indruk. Ondanks dat sommige IF DSP functies wat beperkter zijn dan op de FT-950 en de FT-2000, werkt het toch wel erg mooi, m.n. de instelbare bandbreedte: 3 kHz, 2.4 kHz en 1.8 kHz dat werkt perfect. Ontvanger is mooi rustig en audio is prettig. Nog geen tijd gehad om er verbindingen mee te maken maar dat komt nog wel. Mooi setje, ook gewoon voor in de shack (nee de FT-2000 wordt niet verkocht HI).

2 thoughts on “Nieuwe vakantieset!

  1. Hallo Pleun,
    Om te beginnen het beste voor 2013.
    Je afgewezen FT-840 vakantie setje staat nu bij mij.
    De LSB shift is software matig in te stellen maar moest bij dit setje wel erg opzij gezet worden.
    Dat werkt nu weer ok. Ik heb er het AM-filter uit mijn oude FT-747 ingezet (identiek filter).
    Verder heb ik een paar aanpassingen gedaan zodat ik de 840 ook op de nieuwe 475 kHz band kan gebruiken als exciter (5Watt).
    Ik heb de ontvangst vergeleken met mijn Drake TR-7 maar kon geen narigheden bespeuren bij de 840.
    Bedankt dat je ‘m niet gekocht hebt (hihi).
    73, Marcus, pa0mlc

    • Hoi Marcus. Tja, ik vond het risico toch wat te groot; de afstemknop ging heel erg zwaar en ook die IF shift vond ik vreemd. Ik heb begrepen dat het om een kleinigheidje ging. Vond het niet handig van de verkoper om ‘m zo aan te bieden. Als je nog zo’n AM filter had liggen, ja dan heb je ook een leuke set om SW te luisteren. Voor 300 Euro kun je je geen buil vallen, er zat nota bene ook nog een smal CW filter in, perfect. Ik ben overigens toch blij dat ik ‘m niet gekocht heb, want om die reden ben ik dezelfde dag nog wezen kijken naar een FT-450D die ik uiteindelijk gekocht heb en waar ik ook heel blij mee ben. Twee mensen blij, kan niet beter HI.

Geef een reactie

