Sirtel mini beam heeft verrassing in petto!

Het was vandaag droog dus ik dacht ik zet even de Sirtel 10m mini beam op het dak om wat te testen. Toch maar even gemeten of de elementhouder van de director en reflector intern doorverbonden is (je weet maar nooit). Dat bleek het geval maar toen ik die houders in mijn hand had, hoorde ik een verdacht “ploink” geluid (klonk als spoel). Ook de houder voor de straler bleek DC sluiting te maken, dat is vreemd want het kastje was te klein voor een fatsoenlijke 1:1 balun. Even open gemaakt en voila: in alle elementhouders zit een spoel van 12 wdg met ong. 15mm diameter en zo’n 34mm lang. Volgens mijn berekeningen ong. 1 uH. Ook in het voedingspunt zo’n spoel, misschien is dat de reden waarom het in de praktijk een “dummy-op-een-stokje” blijkt te zijn. Die spoel gaat eruit en van de director en reflector ga ik ze doorverbinden. Uitgebreidere info een meer foto’s onder het menu “antennes”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2 thoughts on “Sirtel mini beam heeft verrassing in petto!

  1. Hallo Pleun, om nog even op de vorige reactie terug te komen. Wij hadden zo een 22 jaar geleden nog geen antenne analyzers en bereken programma’s. Als sommigen al een computer hadden. Op 11 Mtr was het gewoon uitproberen. Maar aangezien het design van deze antenne nogal “ingewikkeld” was voor ons kwamen we niet verder dan wat schuiven met de elementen. Dat gaf wel iets verbetering maar het haalde het niet bij bijvoorbeeld een eenvoudige 2 elements HB9CV. Ik ben erg benieuwd wat jij hier uit gaat halen. Want met jouw kennis en programma’s is heel wat meer te bereiken dan wat wij deden toen. 73, Bas

    • Hoi Bas, je hebt helemaal gelijk hoor! Zoals het er nu naar uitziet is het ontwerp van de Sirtel mini beam niet bepaald optimaal. Project ligt even stil op het moment maar ik denk dat er een prima 10m yagi van te maken is. Prestaties zullen nauwelijks lager liggen dan van een full-size yagi op een 2.8m boom (ong. -0.5 dB) en iets beter dan een Moxon (+ 1 dB gain, iets minder V/A verhouding).

Geef een reactie

