Fritzel FB-33 aangeschaft!

Het moest er toch maar een keertje van komen; een Fritzel beam op het dak. Ondanks dat de afmetingen van de FB-33 net even een tikkie te groot zijn naar mijn zin, toch maar aangeschaft. Wil uit Oss, PA0BWL, had een nette FB-33 te koop voor een redelijke prijs, gisteren opgehaald. De boom van de FB-33 bestaat uit twee delen van 2,5m. De FB-33 is eigenlijk een uitgebreide FB-23 dus misschien dat ik eerst alleen de straler en reflector op een halve boom zet. Een andere overweging is om de eindstukjes na de traps (ong. 1m lang) te vervangen door horizontale toploads. De vraag is natuurlijk hoe lang die toploads moeten zijn maar met een beetje beredeneren kom ik daar wel uit. Op de onvolprezen website van Frits, PA0FRI, staan volgens mij de lengtes van de uitvoering die ik heb. Het is een model uit de 80er jaren waarvan de straler sperkringen heeft met een doorsnede van 5c, de sperkringen van de reflector en director hebben een doorsnede van 4cm. E.e.a. lijkt behoorlijk origineel dus we gaan het gewoon een keer proberen. Mijn 10m 3-elements yagi annex 20m H-dipool heeft nu een boom van ong. 4,7m (maar slechts 20mm doorsnede) en de radialen zijn ook 5m – 5.5m. In zoverre verandert er niet zo heel veel aan de vorm. Even wachten op mooier weer. Kan ik in de winter de boel eens mooi schoonmaken en oppoetsen.

2 thoughts on “Fritzel FB-33 aangeschaft!

Geef een reactie

