80/40 end-fed aangepast

Ik heb vandaag de 87 uH spoel van de end-fed vervangen door een coax trap. Motivatie was een combinatie van nieuwsgierigheid en luiheid. Coax trap is wel héél erg makkelijk te maken. Had geen zin om spoel van draad te maken; is toch weer een gedoe. Coaxtrapje is zo gemaakt (ik had het overigens nog nooit gedaan). Op de website van Tone Field (VE6YP) staat een duidelijke bouwtekening maaarrrr… kun je ook software downloaden om coax trap te berekenen. Enfin, zo is de constructie:

En zo ziet het programmaatje er uit. Je geeft zelf de frequentie in, de “form diameter” (kern-kern diameter van de spoelvorm, meestal een stuk PVC pijp) en coax diameter en capiteit per meter en het programma berekent hoeveel wdg je moet leggen met netjes de data erbij; o.a. ook de lengte coax die je moet afknippen (doe voor de zekerheid maar 10 – 20 meer, ik had dat ook gedaan en kwam bijna nog wat te kort). Heel handig programmaatje! Je kunt ook een type coax kiezen (heb ik gedaan, gewoon de eerste RG58) dan wordt automatisch diameter en capaciteit per meter ingevuld.

Via deze link kun je de software downloaden: http://www.qsl.net/ve6yp/coaxtrap.zip

Ik heb een trap gemaakt voor 7.5 MHz op een 42 mm spoelvorm (40mm PVC buis). Daarvoor moesten er ong. 10 wdg op de buis (plaatje hierboven klopt hier niet mee, dat is slechts een voorbeeld van de website van VE6YP). Bij nameten met dipmeter vond ik een dip op 8 MHz, iets te hoog maarja, werkt toch wel. Volgende versie één wdg meer en dan is ie prima denk ik.

Verder heb ik op de schoorsteen mijn GFK mast gezet, bovenste 3 topdelen weggelaten dus ong. 7m hoog. Vanaf de autotrafo gaat de draad nu eerst 7m omhoog (ong. 16m AGL), en pas dan schuin naar beneden naar de boom achter in mijn tuin (ong. 26m verderop). De coax trap zat ong. na 20m draad en na de trap had ik 9m draad geknoopt. Dat was maar een gokje, ik had dat stuk toevallig nog liggen. Meting met de AA-54 gaf resonantie op 7.3 MHz, te hoog dus en op 4 MHz, veel te hoog. Jammer maar dat was wel te verwachten. Het stuk draad voor de spoel moet dus nog wat langer en het stuk na de spoel moet ook een meter of 10 zijn. Komt wel een keer goed. De truuk met de GFK mast is denk ik ook niet echt handig; ondanks dat het midden van de draad nu flink hoog hangt, staat de mast behoorlijk krom als ik de draad een beetje leuk aanspan. Ziet er eigenlijk niet uit, naja, morgen nog maar even kijken bij daglicht. Ik zit een metertje of wat boven de vergunningsvrije situatie maar ach, volgens mij is de mast 4,99m vanaf het snijpunt met het dak en als ze het niet geloven moeten ze het maar na komen meten (haal ik er ‘s-avonds wel een deeltje tussenuit HI). Ik had al een smoesje bedacht voor de ambtenaar; “oh dat? da’s geen antenne, da’s een hengel. Ik hou van vissen (ik woon ook echt aan een “visput”) en ik vind het daarom leuk om een hengel op mijn huis neer te zetten, dat mag toch wel?”). Nouja… leuk weekendje… Oja, vanmiddag nog even feest gevierd op 10m en nog met China gewerkt, kicken!