Kenwood TS-870 in de shack

Ach verandering van spijs doet eten. Afgelopen zaterdag mijn IC-706MKII setje verkocht aan PA2JA (Jan) én even erna, met gepaste terughoudendheid, mijn Yaesu FT-920 ingeruild op een Kenwood TS-870SAT, een set waar ik al heel lang een oogje op had.

Niet helemaal waar, want eigenlijk was dat de TS-850S moet ik eerlijk toegeven maar ik heb toch gekozen voor de opvolger. De 780 is niet op alle fronten beter dan zijn voorganger, maar op een aantal voor mij belangrijke punten wel; IF DSP filtering én een “normale” seriële aansluiting (sneller dan de 4k8 bps van de FT-920). Beide sets worden geroemd om hun schitterende audio, zowel RX als TX. De FT-870S kan met 3 kHz bandbreedte zenden, ik wil graag eens gaan experimenteren met zgn. eSSB en ik ben heel benieuwd hoe mijn Rode Procaster via deze set klinkt.

Op de FT-920 kreeg ik vaak complimenten over de audio, maar de bandbreedte bij deze set was toch beperkt tot 2.3 – 2.4 kHz waardoor juist het “volle” geluid van de Procaster niet goed tot zijn recht kwam. Ik ben benieuwd.

Mooi de SP-31 speaker erbij, dat ziet er toch wel sjiek uit. Eerste indruk is zeer goed maar 80m was vanavond ook wel uitzonderlijk rustig.

Geef een reactie

