20m H-dipole / 10m 3-el. Yagi

Al eerder over geschreven, maar nu is ie echt af én… hij werkt als een speer. Aanvankelijk ging het me om “iets draaibaars” voor 20m. Omdat ik geen 2 x 5,1m rond kan zwiepen, had ik al eerder geëxperimenteerd met een 10m dipool met aan de uiteindes een spoel (impedantie hoog op 10m dus werkt als trap op die frequentie) met een afhangend deel van ong. 1m. Dat werkte aardig, maar bandbreedte was beperkt en impedantie was niet mooi 50 Ohm. Na wat modelleren in MMANA heb ik het ideel van een H-dipool opgevat; een normale open dipool met top capaciteit. Toen de 20m H-dipool af was, heb ik in het midden nog een 10m open dipool toegevoegd, gevoed vanuit hetzelfde punt. De topcapaciteit van de 20m H-dipool waren opeens reflector en director voor 10m geworden. Het leek te mooi om waar te zijn, maar het werkt wel. Uitgebreide info vind je in de categorie “antennes”.

Geef een reactie

