20m H-dipool / 10m 3-el. yagi combi?!?!

Mijn H-dipool is inmiddels af en werkt prima. Niet zonder slag of stoot, lees onderstaande thread op zendamateur.com maar eens: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=9697&p=101803#p101803

In deze thread wordt ook weer gesteld dat een antenne niet resonant hoeft te zijn maar gewoon 50 Ohm. Ik heb te weinig kennis om mee te doen in deze discussie, maar mijn levensmotto is “het één sluit het ander niet uit”. Ik vind het een leuke uitdaging om eenvoudige antennes te ontwerpen en te bouwen die én resonant is én zonder al teveel poespas in de buurt van 50 Ohm komen. Dat lijkt met de H-dipool redelijk gelukt. Ik kan 400W maken op alle banden en wordt vanaf 40m vrijwel altijd gehoord. Bottleneck zit ‘m in de ontvangst; sommige DX stations hoor ik nét niet goed genoeg. In mijn beleving gaat dat met een resonante antenne net even wat beter (soort preselectie?) maar ik geef toe dat ik dat op geen enkele manier theoretisch kan onderbouwen.

De H-dipool is een compacte dipool antenne. Stralingspatroon is vrijwel gelijk aan een full-size dipool, maar de afmetingen (en dus draaicirkel) zijn kleiner én de impedantie komt dichter bij 50 Ohm. Je levert ong. een halve dB in aan gain, die neem ik voor lief. Een normale open dipool zou 75 Ohm moeten zijn, maar in mijn situatie (1,5m boven dak van dakkapel op ong. 10m AGL) blijkt die vaak aanzienlijk hoger te zijn, richting 80 – 90 Ohm. De truuk met eind loading is een mooie manier om de impedantie omlaag te krijgen én om de antenne wat compacter te maken. Omdat mijn dakkapel (aluminium rand?? materiaal dakbedekking??) vrijwel altijd een hogere impedantie geeft dan wat MMANA berekent heb ik de toploads nog wat langer gemaakt. De hoofdstraler is nu 2 x 2.45m en de toploads zijn 2 x 2.38m (aan beide uiteinden). Resonantie ligt nu, afhankelijk van de stand (NZ of OW maakt wat verschil) rond de 14.2 MHz én de impedantie ligt rond de 60 Ohm.

Vanmiddag even wat verbindingen gemaakt, de praktijk leert dat het prima werkt; vermits correct uitgericht altijd 1 S-punt sterker dan mijn 80/40/20 end-fed (effectief 20m lang op 20m dus een hele golf dus zelfs nog wat extra gain?).

Het verhaal gaat nog wel verder… Ik wilde nl. ook nog iets voor 10m. Eigenlijk had ik een 10m Moxon gepland. Omdat de top-loads nu 2 x 2.38 zijn (lees: mooie afmeting voor een 10m director), ga ik proberen een 10m open dipool via hetzelfde voedingspunt te voeden. Die dipool komt 90 graden haaks op de 20m hoofdstraler (dus parallel aan de toploads), precies in het midden. De 20m toploads zijn dan directoren. F/B verhouding is logischerwijs 0, maar het bundelt de voor- én achterkant mooi en geeft volgens MMANA ong. 4 dBd; kom ik altijd over short OF long path binnen HI.

Als dat een beetje wil, dan heb ik het plan om de ene 20m top load wat langer te maken (2 x 2.55m) en de hoofdstraler aan die kant weer wat korter te maken (ong. 2.3), voor 20m verandert er dan niet zo heel veel volgens MMANA, maar de korte 20m topload fungeert dan als 10m director en de lange 20m topload als 10m reflector. Even gemodelleerd; ong. 6 dBd gain en F/B van 10 dB. Geen topprestaties voor een 3-el yagi (de 2-el. Moxon geeft evenveel gain en betere F/B), maar ALS het lukt, is het natuurlijk wel een mooie bonus want door één 10m dipooltje in het midden te zetten, heb ik opeens een 3-elements voor 10m. Een groot voordeel is ook de 20 dB verschil aan de zijkanten; m.a.w. de ongewenste signalen die je allemaal niet hoort.

Het klinkt te mooi om waar te zijn en dat zal ook wel blijken, maar ik ga het toch maar even proberen. Als het een beetje lukt, zal ik de resultaten en afmetingen met wat foto’s op mijn weblog zetten. Leuk hoor, dat geknutsel. Morgen ook nog even de nieuwe rotor op het dak zetten, of woensdag, kan ook.

2 thoughts on “20m H-dipool / 10m 3-el. yagi combi?!?!

    • Hoi Bas, het lijkt allemaal goed te werken dus een uitgebreid verslagje incl. foto’s komt uiteraard ook hier op mijn weblog te staan. Een voorproefje vind je vast op zendamateur.com.

Geef een reactie

