Daiwa DR-7600 rotor

Mijn huidige CDE rotor (formaatje Ham IV) doet het heel aardig maar de stuurkast is niet erg nauwkeurig (geen gradenaanduiding) en in sommige standen staat ie niet helemaal de klok staat. Geen ramp met mijn antennes want de openingshoek is groot genoeg, maar toch. Nu ik toch wat groters rond wil laten draaien, begon ik me toch af te vragen of de CDE (“heavy duty TV rotator”??) wel sterk genoeg is. Ik heb geen idee wat de remkracht en het koppel is en hoeveel gewicht er op mag staan.

Daarom toch maar eens uitgekeken naar een andere rotor, je komt dan al snel uit bij de Yaesu G-650 maar pfff… die zijn toch nog best duur en worden niet of nauwelijks tweedehands aangeboden. Luisteramateur Jack bood op tweedehands.nl voor een redelijke een Daiwa DR-7600R met DC-7011 stuurkast aan en die heb ik van hem overgenomen. Omdat Jack ook nog even bij radioamateurshop.nl langs moest, werd het apparaat keurig thuisbezorgd, wat service!

Ik ben er erg blij mee. De specs zijn iets beter dan van de Yaesu G-650 dus dat geeft ook weer wat rust. De DR-7600R draait in 64 seconden helemaal rond, heeft een “mechanical & electrical end of rotation stopper” (de DR-7500R alleen mechanical”) whatever that means. De “stationary braking torque” is 4000 kg/cm (G-650 3000 kg/cm), de “vertical load” 200 kg (G-650 100 kg) en rotation torque 600 kg/cm (zelfde als G-650).

Stuurkast is ook gaaf; CW en CCW knoppen en een naaldmeter die op 5 graden precies de richting aangeeft op eenAzimuth wereldkaartje. Heel exact is dat niet natuurlijk, maar het geeft wel een goede indruk. Handig ding, ik ben er blij mee, station weer wat verbeterd. Nu even wachten op beter weer HI.

5 thoughts on “Daiwa DR-7600 rotor

Geef een reactie

