Antennewijzigingen (2m hark erbij)

Nou, gisteren was het prachtig antenneweer dus de hele middag op “de 4e verdieping” gezeten. Eerste even bij Frans, PE0F, langs die zijn mast plat had liggen. Even een verdachte kabel doormeten met de AA-54, de kabel bleek in orde. Bij Frans kon ik een mooi stukkie 40mm alu buis meenemen om mijn rotorpijp wat te verlengen.

Ik had een tijdje geleden een 3-elements Koni Yagi voor 6m van iemand overgenomen voor weinig. Een beetje een flimsy antenne die resonant blijkt te zijn op 48 MHz. Geweldig is ie niet, maar hij laat zich tunen en lijkt het toch wel redelijk goed te doen, beter dan de V-2000. Afgelopen dinsdagmiddag was er een mooie Es opening op 6m en daar heb ik wat leuke verbindingen kunnen maken (Kroatië, Slovenië, Tsjechië). Ik vind het wel leuk om op 2m in FM lokaal een praatje te maken, maar vind ik wel leuk, maar niet zo leuk dat ik daarvoor de V-2000 laat staan. Door die V-2000 voor op de schoorsteen kan ik nl. maar een dipool van ong. 2 x 2,6m ronddraaien en dat mag wat mij betreft best wat breder. De V-2000 dus verwijderd.

Het pijpje dat onder de rotor zat, bleek een binnenmaat van 41mm te hebben, dus een prima “glijlager” om de nieuwe 40mm buis in rond te laten draaien. Nieuw onderstukje gemonteerd, nieuw “glijlager” gemonteerd en nieuwe rotorpijp gemonteerd. De HF dipool heb ik onderin gezet (zat iets hoger), ong. een meter erboven de 6m Koni Yagi en in de top… jawel… mijn MasPro WH-59N; een combi yagi voor 2m en 70cm. Hij was wat smoelig maar is in 2000 werkend uit de mast (Nijmegen) gekomen dus hij zou het vast nog wel doen. Van de HF 20/10 dipool heb ik de spoeltjes aan het uiteinde verwijderd incl. de afhangende delen, die zouden nl. anders de schoorsteen raken. Ik ben voornemens om van die HF dipool een H-dipool te maken voor 20m. Die dipool zou dan tevens de boom moeten worden voor een Moxon (met hengeltjes en draad) voor 10m. Dat is weer iets voor een volgende keer.

2 thoughts on “Antennewijzigingen (2m hark erbij)

  1. Leuk hé antennewerk. DIe Maspro heb ik ook overigens. Leuke antenne. Gebruik hem wel eens voor sat werk en in September voor de ballon vossenjacht. 73, Bas

    • Ja leuk hoor, een dagje op het dak! De Maspro WH59N is inderdaad een hele leuke antenne, bijzonder dat die niet meer gemaakt wordt. Ik heb ‘m gemodelleerd in MMANA en de geclaimde cijfers lijken aardig te kloppen. Je kunt straffeloos de 70cm elementjes verwijderen (maar waarom zou je). De F/B verhouding is ong. 10 dB, op zich OK maar kan beter. Wanneer je 22cm achter de reflector nog een reflector van 100 cm zet, zorgt dat voor een verbetering van de F/B verhouding met 4 dB. Ga ik wel een keertje doen denk ik. Net in de RSGB contest 4x UK gewerkt, ong. 350 – 400 km. Toch niet verkeerd voor een directe verbinding.