SB-200 gemaakt, antennekriebels

De SB-200 doet het gelukkig weer, het viel allemaal wel mee, de zekering in de anodeleiding (mod van PA0FRI!) was kapot. Oorzaak onbekend, misschien een korte flashover van één van de 572B’s of spontane oscilatie. Met een nieuwe zekering doet ie het weer prima. Gelijk in het voedingscircuit wat “lelijke” soldeerbobbels aangestipt, geen problemen meer sinds dien. Verder begint het nu wel te kriebelen qua antennes. Ik wil dit jaar het Es seizoen op 6m niet mislopen dus ga straks een Konni F-6/3 antenne ophalen; een 3-elements yagi voor 6m. Deze antenne heeft een gevouwen dipool dus zou wat rustiger moeten zijn dan de HB9CV die in de schuur ligt (behoorlijk geoxideerd). Ik ga in de rotor een wat langere buis zitten, de Konni komt dan boven de 20/10 rotary dipool. Die rotary dipool wordt ook nog een tikje langer en zou tevens de boom moeten worden van de gepland Moxon voor 10m. In de top van de buis wil ik een kort stokje voor 2m (een X30 of een GP) voor lokaal verkeer. Heel misschien verhuist de 6m Yagi nog naar een rotor op de schoorsteen aan de voorkant van het huis, samen met een hark voor 2m maar dat heeft nog even geen prioriteit. Ik laat een dakluik op de dakkapel monteren, kan ik mooi met een laddertje veilig op de dakkapel komen, steeds uit het raam klimmen en dan over het pannendak is toch een beetje link. Ik heb er zin an!

Geef een reactie

