G3VOT met 10mW en 2x2000m doublet!!

29 maart 2012: Nog een avontuur… Zat ik net even op 40m met special event station te werken (in de consternatie de call vergeten), hoorde ik een QRP station G3VOT met 10W. Tot mijn stomme verbazing kwam dat station 1 tot 2 S-punten harder binnen dan het special event station dat ongetwijfeld ook met goeie apparatuur zat te werken. George deed een antenne experiment en draaide daarna het vermogen terug naar 10 mW en was nog steeds 5/7. Dat moet een wonderantenne zijn. Ik roep G3VOT dus even aan om QSY te gaan naar 7.150. Daar vertelde hij mij over zijn antenne experiment, een doublet van 2 km !! Jawel… 2 x 2000 meter lang!! Met 10 mW kwam hij 5/7 binnen. Ik kwam op zijn antenne met 100W 5/9+45 dB binnen en toen ik mijn vermogen terugdraaide (5 – 10 Watt denk ik), was ik bij hem nog steeds 5/9 +10 dB… Wauw! Wat zo’n antenne heb je geen eindtrap meer nodig. George vertelde enthousiast dat hij Tasmanië had gewerkt met 10 mW. Hij kreeg een S3 rapport maar Q5… Hoe GAAF is dat?!..

Geef een reactie

