Rode Procaster broadcast microphone

Zoals jullie weten speel ik ook gitaar en ik zing in verschillende bands. Bij deze wil ik ook wel toegeven dat ik “microfiel” ben, ik ben gek op mooie / goeie microfoons. Niet dat ik daar honderden of duizenden Euro’s tegenaan gooi, zoals altijd ben ik op zoek naar microfoons met een goede prijs/kwaliteit verhouding. De Rode Procaster is er zo eentje!

In onze studio (oefenhok) gebruik ik voor zangopnames een Rode NT1A; een prachtige grootmembraan condensator microfoon die je in veel studios tegenkomt. Rode is overigens een Australisch kwaliteitsmerk, ze geven 10 (!!) jaar garantie op hun microfoons. Sinds enige tijd heeft Rode een microfoon voor Podcasters nl. de…. jawel… Podcaster. Deze microfoon heeft een ingebouwde USB aansluiting en een A/D converter. De “gewone” versie van de Podcaster is de Procaster; een dynamische grootmembraan microfoon. Ik ben gek op dynamische microfoons omdat je ze zo lekker kunt “opeten” wat weer een mooie compressie kan geven (niet bij alle microfoons is dat mooi). De shure SM-58 is wellicht een goed voorbeeld. Op zich helemaal niet zo’n bijzondere microfoon, maar wanneer je er lekker in schreeuwt van dichtbij, dan klinkt ie in band verband geweldig. De Rode Procaster is een prachtige grote microfoon, ziet er goed uit, voelt zeer degelijk aan (weegt ruim een pond!) en is ook, volgens de CEO van Rode, “meant to be eaten” (close miking). Hij is gunstig geprijsd, de meeste muzieksupermarkten verkopen ‘m voor 159 Euro. Bij www.music-store.de kocht ik ‘m in een “bundle” inclusief een tafelstatief voor 169 Euro. Van het statief had ik geen hoge verwachtingen, maar dat valt me 100% mee; het is zeer degelijk; helemaal van metaal; geen plastic troep. De Procaster snel aangesloten op mijn FT-920 en door de koptelefoon klinkt het in ieder geval geweldig. Het is ook erg leuk om in zo’n ding te praten en, dat zal ik niet ontkennen, ook erg leuk om naar te kijken. Ik heb nu lekker mijn handen vrij om de computer te bedienen, IDEAAL voor de komende PACC.

Hier is de link naar de bundle bij MusicStore:
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/_SET_-Procaster-Bundle-Rode-Podcaster-DT138-Tischarm/art-REC464

Ik gebruik de microfoon icm een goedkope spin (spider) van Fame (huismerk van MusicStore) van slechts 9,90 type EA 201b:
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Fame-EA-201n-elastischer-Halter-universal-ab-40mm-nickel/art-REC0009030-000

In totaal dus voor 179 Euro klaar. Errug gaaf!

 

2 thoughts on “Rode Procaster broadcast microphone

  1. Hallo Pleun, die mike staat goed bij jou. Ik heb me wel eens verdiept in die audio gekte van sommige radio amateurs. Maar uiteindelijk denk ik dat je er gewoon een goed gevoel bij moet hebben. Zelf werk ik al 25 jaar (of meer?) met een Turner +3B die toen ik hem kocht al 2e hands was. Dat is geen studiomike en een vreselijk afstands ding. Maar naar mijn mening klinkt het als een klok en ik heb er een goed gevoel bij. Ik hoop je te horen in de PACC, dat zal waarschijnlijk op 80 of 40m zijn. Ben benieuwd naar die superdeluxe modulatie met deze Rode microfoon….73, Bas

    • Een Turner kan prima klinken, ik heb er vroeger ook eentje gehad. Volgens mij hebben die origineel een kristal element en die hebben een hele mooie heldere “presence”. Het gevoel is ook zeker van belang. Op de koptelefoon hoor ik echter duidelijk dat de Rode veel beter klinkt dan de wat neuzige MH-31. Misschien is die laatste wel beter verstaanbaar want zo’n neuzig soundje komt wel goed door de ruis heen; of het aangenaam is om naar te luisteren dat betwijfel ik. Ik ben dolgelukkig met de Procaster, het is een genot om naar te kijken en om in te praten, zoals je al aangaf, het is ook een gevoelskwestie natuurlijk. Ik denk dat b.v. een Shure SM-58 achtige microfoon goed zal klinken. Deze Procaster is wel ontwikkeld voor spraak / voice-over, heeft wat meer RF afscherming en ingebouwde plopfilter, dat is natuurlijk wel een voordeel.

Geef een reactie

