TK: Yaesu FC-707 tuner (VERKOCHT)

Ik heb besloten om de Daiwa CNW-520 tuner zelf te houden. Ik heb naast mijn Palstar AT-500 ook nog een LDG AT-200Pro en drie tuners is wel genoeg HI. Daarom heb ik mijn Yaesu FC-707 tuner te koop aangeboden, tot voor kort mijn trouwe vakantiegenoot HI. Inmiddels verkocht.

Oerdegelijke 150W T-tuner met twee variabele C’s en één spoel met aftakkingen (voor lage banden wordt een extra spoel op ringkern bijgeschakeld). Mooi en degelijk gebouwd met goede componenten.

Bruikbaar van 80 t/m 10m incl. WARC banden, tuned volgens de specificaties 10 – 250 Ohm (SWR tot 1:5) dus beter dan de meeste ingebouwde tuners. In de praktijk tuned dit apparaatje vrijwel alles dat ik er aan hang. Heeft een 15W en 150W stand en een ingebouwde dummyload. Meter geeft SWR of REF/FWD (schakelbaar) power weer. Voor gebruik van de dummyload is een spanning van 8V vereist. In de shack gebruikte ik gewoon 12V en daar heeft hij het altijd goed op gedaan.

3 thoughts on “TK: Yaesu FC-707 tuner (VERKOCHT)

  1. Hallo Pleun,

    Ik heb deze week een gebruikte FC-700 overgenomen, wat een 100% identieke matcher is. Het valt mij op dat op de lage banden (voornamelijk 80 en 40 meter in wat mindere mate) het vermogen te laag wordt aangegeven door de ingebouwde meter in de stand ‘PO’. Op de hogere banden gaat het wel goed. Als referentie hadden we een Daiwa SX-1000 die voor deze twee lage banden het vermogen wel goed weergaf. Vanaf 30 meter en hoger dus geen probleem.

    Had jij hier ook mee te maken, voor zover je kan herinneren?

    Alvast dank voor je evt. reactie.

    73, Ramon PE1OUW

    • Nee, geen probleem mee. Kan natuurlijk ook aan de SX-1000 liggen. Ach het is toch ook maar een indicatie en komt toch ook niet zo spits. Of het nou 80 of 120 Watt is, dat hoort niemand. Als je het werkelijk wilt weten, dan beter een echte Bird aanschaffen.

      • De SX-1000 klopt wel aardig. En de FC-700 ondertussen ook weer; er was een Schottky diode aan gruzels, dus meteen alles maar vervangen. De Refl. power leek ook nergens op, vanwege die diode. Nu is zowel gemeten vermogen als Refl. in orde. Alles weer goed.

        Een Bird… jarenlang professioneel mee gemeten. Mooi spul. En wie weet komt er ooit een in Huize OUW…

        Bedankt, Pleun.

Geef een reactie

