Definitieve antenneplannen

Vandaag op 20m geprobeerd wat nieuwe landjes te scoren. Wat gaat dat toch handig met HRD icm connectie naar het webcluster. Je ziet in één oogopslag de landen die je op die band nog niet gewerkt hebt! Nou het was weer bingo, Algeria, Estonia en… Australië (YES, 15000 km)! Volgens die OM trouwens via het lange pad, voor mijn rotary dipool maakt dat natuurlijk niet uit, less is more in dit geval HI! De condities waren niet geweldig, maar 400 Watt helpt wel geloof ik want ik was gelijk aan de beurt. Rotary 10/20 dipool (2 x 2,6m met spoel en afhangende draaduiteindes van 1m) erichting het Westen. Die werkt dus wel, maar ik ben toch betere ontvangst gewend.

Ik ben er nu ook wel uit wat ik ga doen qua antennes. De Moxon voor 10m icm 3-el yagi voor 6m (inductief gekoppeld) die gaat er komen. Ik heb heel lang geprobeerd om een goeie combi voor 15m en 20m te maken, het lukt wel, maar toch is het steeds net niet naar mijn zin. Omdat ik weinig afiniteit heb met 15m, laat ik die band maar even varen. Wat minder efficiency op 20m door een spoeltje, trap of topcapaciteit ipv fysieke lengte vind ik acceptabel, maar bij alle combi varianten met trap of spoel wordt de bandbreedte op 20m erg klein (minder dan 100 kHz) en dat is erg onhandig wanneer je met een eindtrap en handmatige tuner werkt. Ik wil minstens 200, maar liever nog 300 kHz bandbreedte (het CW stuk kom ik niet vaak). Ik heb een mooie 20m mono band dipool ontworpen voor 20m, die gaat het worden. Het totale antenne plan is als volgt:

  • Huidige end-fed voor 80/40 verbeteren; op 40m zijn de prestaties uitstekend, op 80m is de bandbreedte beperkt. De (Sagant) spoel die er nu inzit is 180 uH. Dat hoeft maar 80 uH te zijn om 40m signaal af te koppelen dus daar ga ik iets anders voor maken. Na de spoel zit nu maar 1m draad, daar komt dan ong. 6 meter te zitten. Die draad gaat naar een boom, mogelijk nog een klein stukje de hoek om (90 graden horizontaal) naar een andere boom OF achter de boom nog een paar meter omhoog middels een hengeltje (esthetisch het mooiste)
  • De V2000 op de schoorsteen gaat weg (te koop!!); die beperkt me nu in de lengte die ik rond kan draaien. Op 20m is 2x 2,6 met verlangspoel en afhangende (draad)uiteinden net te kort, bovendien beinvloedt de V2000 de SWR (en stralingspatroon?) op 10m dus weg ermee! In de rotor wil ik maximaal 2 x 3m breedte; dan is het helemaal op eigen terrein, krijg ik daar geen gezeur mee (verwacht ik zowieso niet, maargoed, je weet maar nooit).
  • Achter het huis zet ik een steigerpijp in de beugels en daar komt een X30 op zodat ie net een stuk boven de nok uitkomt. Een stokkie voor 2m/70cm van 1,3m lang en radiaaltjes van 19 cm. Aan de voorkant van het huis op straat zie je dan misschien net het topje, maar meer ook niet. Daar zal de buurman vast geen bezwaar tegen hebben (die scheve 10m GFK mast vond ie niet zo mooi).
  • In de rotor komt een Moxon voor 10m (plan: vier vishengeltjes met draad erin) inductief gekoppeld aan een 3-el yagi voor 6m (plan: grijze PVC pijp met daarin een dikke installatiedraad). Die 6m yagi zit dus helemaal niet aangesloten op een kabel, het zijn gewoon 3 elementen van ong. 1,5m lang (reflector iets langer, director iets korter). De straler zit op 4 cm afstand van de straler van de Moxon; door inductieve koppeling gaat op 6m het element stralen. Bijzonder en handig!
  • Rotary dipool voor 20m van 2 x 3m breed met aan beide het uiteindes een kruis als “top hat”. Hieronder wat meer informatie over die 20m monobander.

Ik wil echt fatsoenlijke bandbreedte op 20m anders blijf ik draaien aan die knoppen (tuner en eintrap). De straler maak ik van 2x 3m buis; qua constructie en electrische geleiding kan daar dus niets mis gaan en is ook lekker stevig. Aan beide uiteindes komt een “kruis” van twee 10mm buisjes van 1m lang (steken dus 50 cm uit naar alle kanten) waar ik 8mm buisjes ingschuif. Die zet ik gewoon met boutjes vast (trek ze beetje plat) of, heeeel misschien, laat ik ze lassen. De horizontale breedte is dan 60% van wat het zou moeten zijn, maar qua materiaal zit er gewoon fysiek 2x 5m buis in. Ik verwacht dat dat toch wel wat verschil zal maken. Volgens MMANA geeft de antenne in free space -0.2 dBd dus een efficiency die nagenoeg gelijk aan een full-size dipool. In de werkelijke situatie op 10m hoogte bij gemiddelde ground doet is ong. 7 dBi maximaal en zijn de zijkanten -3 dB dus het verschil tussen 90 graden draaien is 10 dB en dat kan natuurlijk goed van pas komen (zijkanten zachter, voorkant harder). Tunen kan door de topcapaciteit te verstellen. Is wel een gedoe natuurlijk, want moet je dus 8x centimetertje meer/minder (luistert vrij nauw) om bij te stellen.

Als impedantie > 50 Ohm heb ik relatief meer topcapaciteit nodig dus zou ik de buis nog iets in kunnen korten en de top hat kruizen iets langer kunnen maken. Is de impedantie < 50 Ohm, tja dan had ik langere buizen moeten kopen. Misschien dat ik voor de zekerheid ook gewoon 2 x 3,2m neem ofzo. MMANA heeft me tot nu toe niet teleurgesteld m.b.t. ontwerpen die ik in de praktijk heb uitgevoerd (o.a. de 20/10 HHdipOol) dus ik denk/hoop dat het wel goed komt.

In deze antenne zitten geen spoelen of traps, alleen maar buis. Het middengedeelte is massief, er kan dus ook niets misgaan met “electrische verbinding” (zoals dat op termijn wel mis kan gaan bij buizen die in elkaar zijn geschoven en met een slangenklem zijn vastgezet) en er kan niets verlopen. Van tijd tot tijd misschien een keer poetsen met alu poets en lekker invetten. De verliezen zullen beperkt zijn. Bijkomend voordeel van deze antenne tov een open dipool is dat de impedantie perfect 50 Ohm is. Dat zegt natuurlijk niets, maar in dit geval is die impedantie perfect 50 Ohm op het resonantiepunt! Bij een open dipool is de impedantie 75 Ohm bij resonantie (in de praktijk op 10m hoogte meet ik overigens vaak meer; 80 Ohm) en moet je toch weer tunen. Door de capacitieve werking van de “top hat” is dit ontwerp nagenoeg 50 Ohm en heeft een bandbreedte van 700 (!!) kHz voor SWR < 1:1.5. Over de hele 20m band zou het beter dan 1:1.2 moeten zijn. Ik heb ook nog stille hoop dat ik deze getuned krijg voor 15m.

Ik zal binnenkort wat MMANA plaatjes en het ontwerp aan dit bericht koppelen. Redelijke compact (2x 3m), zeer eenvoudig te maken, prima prestaties, prima bandbreedte en ook nog eens 50 Ohm bij resonantie. Als je beperkt bent in ruimte dan denk ik niet dat er iets beters is dat je kunt neerzetten (en ronddraaien!) voor 20m dan dit ontwerp!

Groetjes, Pleun (PA3HHO)

2 thoughts on “Definitieve antenneplannen