Nieuwe shack foto's

Yeeehaaa… Vandaag kwam mijn Palstar tuner binnen. Wat een gaaf ding. Gelijk even van binnen gekeken; mooi en degelijk! Tunen van mijn 80/40 end-fed op 160, 80 (bandbreedte end-fed is beperkt), 40 (eigenlijk niet nodig) en 20 gaat perfect. Mijn HHdipOol laat zich op 20m ook prima tunen, op 10m vreemdgenoeg niet maar dat lukte de Daiwa ook niet dus daar zal wel weer iets vreemds aan de hand zijn. Bypass schakelaar is erg handig, daar hangt nu de Palstar dummy aan. Mijn SB-200 blijkt nu toch wel degelijk meer vermogen te maken dan 400 a 500 Watt, op 80m haal ik de 700W, op 40m ook 700W, op 20m ruim 650W. Niet dat ik het nodig heb, maar het is toch wel leuk om even op de meter te zien. Heuh? De Palstar AT-500 is toch maar een 500W (CW) / 600W (PEP) tuner? Klopt, maar als je de tuner niet gebruikt (bypass of stand “direct”) dan kun je de power meter gewoon tot 3 kW gebruiken. Weer een stapje verder!

2 thoughts on “Nieuwe shack foto's

  1. Heb je de Palstar bij Palstar zelf gekocht? Of ergens anders. Heb zelf jaren geleden de Palstar AT1KM (zie http://4.bp.blogspot.com/_Yy76tEKJkeM/TIKvsg7xduI/AAAAAAAABA0/J2MYAFsLlcY/s1600/DSC04168.JPG) gekocht direct in Amerika. Scheelde me 20 euro met een aanbieding in België. Maar goed, het ding doet het perfect. Mechanisch niks op aan te merken. Alleen had nog wel een stand tot 20W willen hebben. Verder gaat de belettering er van af. Ben benieuwd of jij daar ook last van gaat krijgen. Nou ben ik wel echt een antenne schakel amateur, daar kan het ook aan liggen…. overigens is de AT1KM niet meer in productie. Mooie shack overigens, mooi overzichtelijk. 73, Bas

    • Hallo Bas,
      Ik heb ‘m via eBay, verkeert in nieuwstaat. Fijn ding hoor. Heeft ook nog de ingebouwde 1:4 balun. Wat heel vreemd is aan deze tuner is dat de extra vaste spoel voor 160 standaard AAN staat. Als je dus op andere banden wilt werken dan MOET je er spanning opzetten om deze spoel af te koppelen. Volgens mij een gevalletje van relais (N/O en N/C) verkeerd om aangesloten waar ze later pas achter zijn gekomen. Het lijkt me wel te modificeren, daar ga ik me later maar eens in verdiepen. Het natuurlijk veel logischer dat de tuner zonder spanning gewoon werkt van 80 t/m 6m en dat je een spanningkje nodig hebt om middels het relais (waarom eigenlijk niet een gewone schakelaar?!?) de extra spoel in serie met de rolspoel te zetten. Nouja.. de tuner staat hier toch vast opgesteld dus spanning is geen probleem, maar vreemd is het wel. Werkt in ieder geval goed, vandaag op 20m Australië, Kuwait, Algerije en Estonië gewerkt. Condities waren niet bijster goed, maar 400W helpt wel HI.
      Groetjes, Pleun

Geef een reactie

