Yaesu FT-920 in de shack!

Eigenlijk al sinds ik begon met de radiohobby heb ik al een oogje op de Yaesu FT-920. Toen ik na het behalen van mijn D-machtiging mijn eerste set kocht (een Kenwood TS-780 voor 2m en 70cm) bij Schaart, had ik ook een pakketje folders meegenomen. De folder van de FT-920, die toen die toen net nieuw was, zat er ook bij. Vaak kwijlend naar gekeken, nooit van durven dromen, maar nu heb ik ‘m!
Mijn TS-50 vakantiesetje heb ik daarvoor geofferd en door een muzieksnabbel in het weekend hoefde er niet niet al teveel bij. Ook dit is dus de set waar ik naar uitkeek toen ik uiteindelijk toch de Kenwood TS-480HX heb aangeschaft en ook toen ik de TS-480HX weer weg wilde doen. Omdat er geen voorhanden was, ben ik gaan kijken naar een FT-950 en min of meer toevallig uitgekomen bij de FT-2000. Een prachtbak, die eigenlijk wat meer features aan boord heeft dan ik nodig heb. De FT-920 heeft precies wat ik wil (denk ik), niet meer en niet minder:
  • Een een prima ontvanger; op 6m zelfs “zeer goed” te noemen (zelfs naar huidige maatstaven)
  • Twee VFO’s met aparte afstemknoppen
  • Géén digitale foefjes in het midfrequent (ik ben er toch niet kapot van); werkt gewoon met kristalfilters
  • Wél digitale foetjes in het laagfrequent (“proven technologie”); een zeer handig te bedienen bandpass filter (traploos instelbaar hoog-af en laag-af), een geroemde auto notch en een redelijk effectieve Noise Reduction
  • Alleen SSB en CW (FM optioneel, gebruik ik vrijwel nooit)
  • Ingebouwde tuner die werkt voor TX én RX (FT-2000 en FT-950 werkt tuner alleen voor RX! Je mist dus wat “preselectie” bij RX wanneer antenne geen 50 Ohm is)
  • Standaard voice keyer aan boord (handig voor contest “CQ contest CQ contest etc.”)
  • Microfoon EQ (4 presets waarvan één typische “brede” instelling en één typisch smalle DX instelling)
  • Ook via normale seriële kabel aan te sluiten op computer
  • TX naar ground via normale cinch stekker (voor eindtrap)
  • Compressor aan boord
  • TX power én microfoon gain gewoon middels knoppen aan de voorkant instelbaar
Ik zet de eindtrap en de MFJ tuner even aan de kant en ga de FT-920 vergelijken met de FT-2000. Misschien maak ik wel wat filmpjes voor Youtube. De FT-2000 scoort in de ARRL tests niet zo heel erg veel beter dan de FT-920 (die tamelijk goed was voor die tijd), op 6m is de FT-920 zelfs beter dan de meeste moderne sets! Ik ben heel benieuwd! Ik heb al besloten dan ik geen twee grote sets wil houden, dus als de FT-920 me bevalt en de ontvangst acceptabel is, dan denk ik dat de FT-2000 het veld zal moeten ruimen. Als ultieme vakantieset heb ik de IC-7400 uitverkoren, met 100W op 2m bovendien een mooie aanvulling in de shack, de Kenwood TS-711e is dan ook overbodig. Ik houd u op de hoogte. Let the battle begin HI.

Geef een reactie

