PA3HHO digitaal?!..

Ik ben geen digibeet, in tegendeel. Ik heb 16 jaar in de ICT gewerkt, maar ook in het onderwijs werk ik veel met computers. Juist om die reden, heb ik dat onding sinds het behalen van mijn licentie uit mijn shack geweerd. Ik zat per dag al lang genoeg met m’n snuit voor zo’n scherm en vind het dan in mijn vrije tijd leuker om aan knoppen te draaien enzo. Tijdens de PACC contest gebruikte ik wel een laptop om het log bij te houden en in Nijmegen heb ik ooit wel eens met SSTV en PSK gedaan, maar heel eerlijk gezegd vond ik er niet veel aan.

Het fenomeen QRZ.com heeft mij doen besluiten om toch maar eens een PC in de shack te halen. Ik vind het tijdens een QSO erg leuk om wat info en plaatjes over mijn tegenstation te kunnen zien. Dat was de hoofdreden. Mijn logboek bestond tot die tijd uit een rommelig losbladig systeem bestaande uit voorgedrukte A4-tjes, schriften van verschillend formaat en soms (vakanties) zelfs bierviltjes of zakdoekjes. Kortom: ook dat kon beter dus een logboek zou ik ook op de computer willen doen.

Sinds een paar weken werk ik met Ham Radio Deluxe (HRD) en ik moet zeggen, ik ben daar erg van onder de indruk. Toen ik mijn FT-2000 kocht, had ik al een beetje rekening gehouden met de aansluitingen; ik wilde mijn Heathkit SB-200 makkelijk aan kunnen sluiten (dat kon) maar ook de computer. Ook dat laatste kon middels een standaard RS232 data kabel, 1:1 bedraad, voor 2,50 te koop bij allekabels.nl. Dat had ik al voor elkaar en tot mijn verbazing had ik het geheel binnen 10 minuten aan de praat. De bediening van mijn set via de computer in HRD ging toch wel erg gemakkelijk, hup klik op een band en je bent er. Ook de integratie van het webcluster (ik gebruik DXSummit) én het logboek werkt erg prettig. In het webcluster zie je niet alleen de DX spots, maar je krijgt gelijk een indicatie of je dat station of dat land al hebt gewerkt op de betreffende band. Staat er een rood kruisje, dan klik je even op de regel en hup, je set staat op frequentie. Handig hoor. Vanuit het cluster kun je dan ook weer een entry aanmaken voor je logboek, hoef je de call niet in te typen, de frequentie en de mode leest de CAT interface automatisch uit en de UTC tijd en datum worden ook automatisch ingevuld; gemak dient den mensch HI.

Bij het opruimen van mijn shack kwam ik een audio kabeltje van de computer met twee 3,5″ stereo jack plugjes. Die paste mooi in de AF uitgang van mijn set, en de lijn ingang van mijn computer. “Zal ik het toch eens proberen?”, dacht ik gisterenavond. Audio kabeltje aangesloten en in HDR ook het programma onderdeel Digital Master 780 opgestart. Binnen 5 minuten had ik de boel aan de praat en zag ik in het waterfall venster allerlei witte streepjes. Omdat ik niet zo goed weet hoe een PSK of RTTY signaal “er uit ziet” klikt ik maar wat op zo’n streep. Later ontdekte ik in het webcluster dat RTTY en PSK vaak vermeld wordt, dus kan ik daar uit afleiden welke mode op een bepaalde frequentie zou moeten zitten. Bij RTTY heb ik verschillende keuzes; maar geen van allen werkte. Totdat ik het knopje “reverse” eens aanzetten; verrek… ik kon een QSO volgen. Niet mijn ding, maar toch wel leuk. Ook met PSK ging het goed; even op klikken en je kunt het QSO volgen.

Het waterfall display toon het audio spectrum van 100 tot 3000 Hz. Normaliter heb je die bandbreedte wel nodig om een phone QSO te voeren. Tot mijn stomme verbazing zit ik op een gegeven moment wel 6 tot 7 dunne streepjes in het venster. Zonder de set af te stemmen, kon ik binnen het audio spectrum waar je normaal maar één phone QSO kunt voeren, wel 7 QSO’s “beluisteren” en het aardig is; er konden er nog wel 40 of meer bij. Tja… dat heb ik me nooit goed gerealiseerd, maar dat is natuurlijk wel indrukwekkend. Een tweede audio kabeltje heb ik nog niet, maar dat komt er natuurlijk wel. Voor de PTT functie gebruikt DM780 weer de functionaliteit van HRD die vervolgens via een CAT command de set op TX zet, ook dat werkt dus in principe kan ik QRV zijn in digitale modes. Een phone QSO vind ik leuker, maar op zich is dit natuurlijk ook wel grappig. De signaaltjes zijn soms onhoorbaar, maar toch verschijnt de tekst in beeld dus wanneer de condities niet goed genoeg zijn voor phone, lijkt dit een mooi alternatief (net als CW, maar daar ben ik nog steeds geen ster in, bovendien beantwoord niemand mijn CQ in 12 – 13 WPM, tja, dan vraag je er ook om dat het een keer uitsterft als je het mij vraagt). Met de Yaesu FT-2000 (en de FT-950) is het appeltje eitje; binnen tien minuten ben je in de lucht. Hieronder een plaatje van DM-780 van een RTTY QSO.

One thought on “PA3HHO digitaal?!..

  1. Mooi verhaaltje Pleun. HRD heeft zoveel mogelijkheden digitaal gezien, daar kun je elke dag wel over schrijven. Maar ook gebruik ter ondersteuning van phone is het prima voor geschikt. Ik ga dit weekend zelfs met HRD (DM780) het morse geweld aan. Mode is dan MCW en dat werkt heel redelijk. Misschien is het leuk ook eens te kijken naar HRDlog.net dat kun je koppelen aan je logboek van HRD. Is ook erg leuk. 73, Bas

Geef een reactie

