Nieuwe 20/10 rotary dipool

Ik heb plannen voor een nieuwe rotary dipool voor 20 en 10 meter van slechts 2 x 2,65m breed met afhangende uiteindes van 1m en een 11 uH spoeltje. Je kunt er meer over lezen bij “Antennes”. Ik hoop deze dipool dit weekend op het dak te zetten en uiteraard meld ik mijn bevindingen hier. Efficiency op 20m volgens MMANA ong. -0.7 dB tov een full-size dipool van 2 x 5m dus dat is nog wel te overzien. Op 10m werkt ie als een full-size dipool. Ik ben heel benieuwd.

2 thoughts on “Nieuwe 20/10 rotary dipool

    • Hallo Jaap, bedankt voor je leuke reactie. De rotary dipool doet het prima. Op 10m is de SWR niet zo heel goed, de impedantie is daar wat hoger dan 50 Ohm maar mijn sets kunnen ‘m daar prima tunen. De momenten dat ik achter de set zat, waren er niet bijster goede condities dus ik heb er nog niet zo heel veel mee gedaan. Op 20m is het een compromis en zijn de prestaties tov een full-size dipool ong. -1 dB. Of er zijn niet zulke geweldige condities op 20 geweest, of hij werkt daar nog niet lekker. Ik had met een draadantenne (b.v. simpele inverted V) betere resultaten, had er meer van verwacht. Ik ga heel misschien toch een extra draadje van 10m wegspannen als end-fed en daar de dipool eens mee vergelijken. Ook zou ik een (full size) GP voor 20m kunnen maken, maar vreemdgenoeg heb je dan (vanwege het rondstralend gedrag) aanzienlijk minder dBi gain dan deze antenne, maar in “free space” scheelt het elkaar weer heel weinig. Moet ik nog eens goed over nadenken, ik snap het niet helemaal. Ga daar maar eens een berichtje aan wagen op zendamateur.com.