HHdipOol problemen

Nou, de HHdipOol staat op het dak. Met de RigExpert AA-54 en een kort stukje coax netjes ingesteld; mooie dip op 28.500 (impedantie 67 Ohm, SWR iets onder de 1:2) en een mooie maar wat smallere dip op 14.200. Geweldig, snel nog even wat foto’s gemaakt. Kabel eraan, netjes weggewerkt, zelfvulcaniserende tape om de plug en knallen maar… althans, dat dacht ik. Net voor zonsondergang alles voor elkaar…

Jammer dan… Heeeel even leek het goed tijdens het tunen, maar daarna een SWR van 1:10 op 20m en een SWR van 1:4 op 10m. Hoe kan dat nou?!?! Ik heb er nog niet eens flink vermogen opgezet. Wel even Canada gewerkt op 20m maar dat had op mijn draad ook wel gekund volgens mij. Ik snap er niets van, ik verdenk de Diamond BU-50 balun. Ik meet nu op 14 MHz wél resonantie (Rx = 0) maar een Z van 2 Ohm, dat kan toch echt niet kloppen. Op 28 MHz ook resonantie (Rx = 0) maar een Z van 200 Ohm. Moet de balun zijn OF de kabel. Morgen maar eens kijken. De BU-50 zit met twee M5 boutjes strak op de buizen vast. Het “wrong” wat, maar dat leek me niet bezwaarlijk, misschien is het dat wel. Ik heb nog zo’n BU-50 liggen dus ik ben er snel achter of dat de boosdoener is. Wel balen…

2 thoughts on “HHdipOol problemen

  1. De BU-50 zal wel gebroken zijn van binnen. Je kan beter even 2 korte draadjes monteren. Veranderd je SWR wel ietsje maar heeft de volgende BU-50 wel wat speling. Je kan ook gewoon de coax er rechtstreeks op monteren en dan zo dicht mogelijk er onder de coax en slag of 10 oprollen, het gaat tenslotte om een barriere tegen mantelstroom. In het laatste geval heb je dan ook geen last met je vermogen, ik weet niet wat een BU-50 precies kan verwerken?? 73, Bas

    • Bedankt voor het meedenken Bas. Ik verdenk de BU-50 ook. Bij het vastzetten kwam net plastic tegen de buizen aan waardoor er spanning op de RVS uiteinden kwam. Ik denk ook dat er intern iets gebroken is. De antenne dipt nu qua Rx nog op de juiste frequenties, maar de impedantie is belabberd. De SWR dipt nu alleen nog op 24 MHz maar is daar nog steeds zeer belabberd. Ik gok dat er nog maar één poot aan de balun hangt en dat het als een soort semi eindgevoede antenne werkt incl. de spoel. Erg vaag. Morgen monteer ik de de tweede BU-50 maar ik zet er een aantal RVS ringetjes tussen zodat het plastic niet meer tegen de buis drukt. Uiteraard ga ik eerst nog even met een ander kabeltje meten op het dak. Het is heel even goed geweest (breuk maakte net contact?), tijdens het tunen met laag vermogen ook nog heel even OK, daarna met 20W werd het opeens hommeles; omdat de breuklijn zo klein is, heeft daar misschien wat overslag plaatsgevonden. Morgen weet ik meer! Als het met de tweede BU-50 wél goed gaat, dan laat ik het even zo. Ik vond het juist wel een mooie oplossing zo. Wanneer er geen druk meer is op het plastic, hangt de balun volgens mij goed. Er komt ook nagenoeg geen spanning op dus ALS dat het is, dan denk ik dat het wel OK blijft. Je leest hier morgen meer! We houden de moed erin.

Geef een reactie

