Canada op 40m!! Wauw!!

Zat ik gisterenavond even te roepen op 7.077, zo’n beetje de Nederlandse lokale aanroepfrequentie, komt opeens Fern, VE2ZV retour met een 5/8 tot 5/9 signaal. Nu ken ik niet alle prefixen uit mijn hoofd, maar VE kende ik wel… dat was Canada!! Met trillende handen (en stem?) Vademecum erbij gepakt (computer was stuk) en jawel hoor, Canada op 40m, hoe is het mogelijk.

Het voedingspunt van mijn dubbele end-fed hangt op 10m hoogte en hij “sloopt” naar ong. 6m. Het zou volgens de theorie dus een typische “cloud burner” moeten zijn. Zowel EZNEC als MMANA bevestigen dat; stralingspatroon is een mooie balon die nagenoeg alleen omhoog straalt, nouja, tussen de 80 en 90 graden dan. Hoe dat signaal 5500 km verderop komt, is mij een raadsel. Leuk QSO met Fern gehad, hij zat met een 5 elements full-size wire beam met een boom lengte van 28 (!!) meter, zo’n 22 meter breed, een Kenwood TS-950 en een 1 kW eindtrap. Dat wil natuurlijk wel, maar toch… Daarna nog VA2NA (Guillaume) en VA2PL (Pierre) gewerkt. Dat ging moeizaam maar Guillaume had de rotor van zijn dipool nog niet aangesloten en die stond niet in mijn richting dus dat is logisch, Guillaume werkte volgens mij maar met 100W.

Mijn output power was heel bescheiden, zo rond de 250W. Zelfs wanneer ik het vermogen terugdraaide naar 100W op mijn MFJ989C (een 100W set zet maar 70W op die meter neer) ging het nog prima, in ieder geval met Fern. Ongelofelijk en WAT GAAF!!! Was weer een keertje zo’n spannend moment, ik hoop er nog veel mee te maken.

One thought on “Canada op 40m!! Wauw!!

  1. Hallo Pleun, ja dat zijn leuke verbindingen. Hoe is het soms mogelijk?? Geen idee, maar zelfs met een cloud burner kun je dus DX maken. Zo werkte ik in de cqww wpx contest van 2010 de Galapagos eilanden op 80m SSB. Antenne was een 80m loop op 7 meter hoog een echte cloud burner dus. Maar signaal met 100W was prima te nemen daar. 73, Bas

Geef een reactie

