Ham Radio Deluxe 5

De FT-2000RC (Remote Control) is leuk maar heeft (nog) geen logboek. Daarom heb ik Ham Radio Deluxe V5 (bèta versie) maar eens geinstalleerd. Wow wat een gaaf programma!! Voor de amateurs die het niet kennen een korte eerste impressie. Ham Radio Deluxe is eigenlijk een verzameling van programma’s: een logboek, een programma voor digitale modes en ook een interface om je radio te bedienen op, ik moet toegeven, een heel erg handige manier. Hieronder een plaatje van het Logboek scherm:

Rechts bovenin zie je de frequenties van de A en B VFO. Met de bovenste “schuifbalk” kun de frequentie “verschuiven” over de hele band en met de balk eronder heb je een fijnafstelling. In het midden heb je het logbook, maar je kunt in dat venster ook de QRZ.com pagina van je tegenstation laten weergeven. Midden onder zie je informatie van een DX cluster. Ik had al een account bij http://www.dxsummit.fi, en HRD kan dus ook een verbinding maken met dat dxcluster. Wanneer je klikt in een regeltje van het dx cluster zie je alle info van het station en wanneer je dubbel klikt, schakelt je transceiver naar die band en frequentie, erg gaaf. Links onderin een wave recordertje waarmee je opnames kunt maken van je QSO (heb ik nog niet geprobeerd, ik heb nog geen audio kabeltjes tusesn transceiver en PC maar dat ga ik wel doen). Op het moment dat je in een entry van het cluster klikt OF als je een QSO ingeeft in het logboek (het pop-up venster dat geopend is), wordt meteen alle informatie van het tegenstation opgezocht op qrz.com en ook de afstand berekend en Azimuth hoek in graden. Rechts zie je een overzicht van de band met alle stations die op het dxcluster zijn genoemd, klik op het station dat je wilt werken en je gaat direct naar de juiste frequentie. Het wordt zo wel heel erg gemakkelijk!

In HRD heb je ook een uitgebreider scherm om je radio te bedienen. Hieronder zie je het scherm voor de Yaesu FT-2000. Het aansluiten van de radio op de computer is heel simpel, je hebt gewoon een seriëel datakabeltje nodig met aan beiden kanten een 9-polige female sub-D connector. Te krijgen bij allekabels.nl voor het luttele bedrag van €4,30 (http://www.allekabels.nl/na/0/1244/Seriele-Datakabel.html). Het enige dat je dan nog hoeft te doen is in het menu van je transceiver (028 bij de FT-2000)de juiste snelheid instellen: 38400) en je bent connected.

Ook deze interface werkt erg fijn. Alle opties van je set kun je via dit scherm bedienen, dus ook de DSP opties zoals notch, contour en DNR. Je kunt de opties alleen aan of uit zetten, de instelling doe je op je set. Verder zie je weer de twee schuifbalken waarvan de bovenste de fijnafstemming is en de onderste de “band schuif”. Je kunt zo naar een andere band door op een schuif erboven of eronder te klikken. Helemaal onderin heb je nog schuifje voor o.a. power output, af gain, rf gain, filterinstellingen etc. Ik moet zeggen, ik zat helemaal niet te wachten op radio bediening via de computer, dat leek me erg onhandig maar eerlijk is eerlijk, het is HEEL erg handig!! Slimme interface met die grote schuiven! Tot zover mijn eerste indruk van HRD 5.0

5 thoughts on “Ham Radio Deluxe 5

  1. Nou zo simpel is het ook weer niet krijg het niet aan de praat zou je me even je settings kunnen door geven heb diverse programa`s geinstaleerd meer geen die werkt.

    Kan mijn set alleen maar aanzetten via de pc en verder niks zou het niet meer weten gebruik een gewone seriele kabel .

    groetjes John ( pd1jol)

    • Hallo John. Ik wil je graag helpen maar ik weet niet wat voor set je gebruikt en ook niet wat je bedoelt met “diverse programma’s geinstalleerd”. Ik heb uitsluitend HRD geinstalleerd, toen een normale seriële datakabel tussen de FT-920 en de computer gemonteerd, baudrate ingesteld en klaar. Dat is de enige instelling die je even in je set moet controleren. De FT-920 werkt helaas maar op 4800 bps, behoorlijk langzaam dus, de IC-4700 werkt op 19200 bps. Ik kan me nog herinneren dat de standaard instelling van de FT-2000 heel laag was waardoor het bij mij aanvankelijk niet werkt. In HRD kun je de poort automatische laten detecteren maar een normale seriële poort is meestal COM1 of COM2. Wanneer je een RS232 poort gebruikt (dus géén USB) dan hoef je verder geen drivers te installeren ofzo. Controleer even de settings van je set (aantal databits, stopbits, pariteit, baudrate etc.) en stel je COM poort op de computer ook zo in én in HRD die instellingen dan ook gebruiken, an moet het werken. Ik hoop dat het lukt.

  2. Hoi Pleun,

    Hoe heb jij die afstem balk daar boven in gekregen!?
    Want dat ziet er zeker gaaf uit:)

    Vind het ook een heerlijke programma , En alles kan je geheel naar eigen wens afstemmen.

    Cor PD9CN
    http://www.pd9cn.nl

    73’s

    Ps hele informatieve website van jou Pleun!

    • In HRD bedoel je? Oei… volgens mij was die er altijd al HI. Even voor je opgezocht: gewoon bij menu “view” en dan optie “Tuning (Main)”. Bedankt voor je compliment, ik ben niet altijd even actief, maar ik heb al zoveel geleerd van anderen dat ik het ook wel leuk vind om mijn bevindingen te delen met anderen!

Geef een reactie

